köken olarak yunan site devletlerine dayanır. cumhuriyetçiliğin olmazsa olmazlarındandır. demokrasi ancak güçlü bir devletle var olabilir görüşüne dayanak noktasıdır. sekülarizmin aksine adalet kavramı yerine mutlak eşitliği esas alır. dinsel doğmalara karşı evrimi savunur. din yerine eğitimi, mutlakiyet yerine merkezi otoriteyi en yüce değer sayar. özellikle vatikanın hiyerarşik ve bürokratik yapısına karşı halkın temsilcilerinden oluşan parlementerizm ön plandadır. sekülarizmin tarihi insanlar yapar görüşüne karşı pozitivist yaklaşımla tarihi olayların belirlediği görüşüne ağırlık verir. devlete tüm kesimlerin -ki asker sivil aydın- katılımını destekler. siyasi ilişkilerde sekülarizmin aksine dediğim dedikçidir. ve laisizmde devlet herşeyin üstünde olduğundan hiçbir dinin kurallarına göre yönetilemez, her dine ve dini doğmaya karşı eşit mesafededir.
(bkz: laik)
(bkz: sekülarizm)