dursun fakıh müslüman bile değildi, şamandı. osman gazi adına hutbe okuduğuna, osmanlının ilk kadısı olduğuna dair bir kaynak yoktur.
aşıkpaşazade tarihi bir kaynak kitap değil, bir masal kitabıdır.
zira aşıkpaşazade dediğimiz zat, tıpkı hadisçiler gibi, duyumlardan, söylentilerden yola çıkarak bir derleme yapmıştır, o yüzden güvenilir bir kaynak değildir.
örneğin aşıkpaşazade, osmanlı devleti'nin 1299'da kurulduğunu yazar, lakin tarihçilerin kutbu halil inalcık hocamız, bu tarihin yanlış olduğunu, osmanlı'nın bapheus muharebesi'nden (yalakova muharebesi) sonra devlet olduğunu (1302) belgeleri ile ispatlar.
(bkz: bapheus savaşı/#43324211)
ilginçtir ki, osmanlı'nın devlet olduğu savaş olan bapheus muharebesi, bizim resmi tarihimizde "koyunhisar savaşı" olarak geçer, lakin koyunhisar savaşı ve bapheus muharebesi farklı muharebelerdir.
şu basit kronolojik düzenlemeyi bile yüzyıllardır yapamamışız, ama aşıkpaşazade'nin hikayelerini doğru kabul edip osmanlı'nın kuruluş dönemini buna göre yazıyor/öğretiyoruz.
o yüzden aşıkpaşazade'nin yazdığı şekilde dursun fakıh'ı kabul etmek tarih bilimine aykırıdır.
şahsen ben kalktım gittim, dursun fakıh türbesi ertuğrul gazi türbesi ve bunların doğusundaki isa sofi türbelerini içine alan bir üçgen alanda incelemeler yaptım.
örneğin osmanlı'nın ilk hutbe okuyan din alimi(!) dursun fakıh'ın türbesinin hemen 4 kilometre doğusunda isa sofi türbesi var, bu türbe normalde kapalıdır, türbenin bulunduğu köyün muhtarından türbenin anahtarını alıp incelemelerde bulundum ve bu türbedeki gök tanrı inancına ait sembolleri inceleyerek şu yazıyı yazdım; https://seyler.eksisozluk...ristiran-isa-sofi-turbesi
yine bu mıntıkada, ertuğrul gazi'nin silah arkadaşlarına ait kaybolmaya yüz tutmuş diğer türbelerde de bu tip islam öncesi türk inancına ait semboller bulabilirsiniz.
hal böyleyken ortaya şeyh edebali'nin damadı dursun fakıh diye bir karakter atarak bunun süper bir sünni müslüman olduğunu vurgulamak bir mezhep propagandasıdır, tarih bilimi ile çelişmektedir.
şahsi tespitlerim;
dursun fakıh ne imamdı, ne hatipti...osman gazi'nin dostu, arkadaşıydı. aşıkpaşazade tarihine dayanarak osmanlı'nın beylik dönemi ve ilk yıllarını sünnileştirmek tarih bilimine ve ecdadımıza ihanettir.
biz türküz, göçmeniz, gökte bir tengri olduğuna inanırız bu kadar...ertuğrul gazi de böyleydi, otman gazi de, onun oğlu orhun da...