lan oglum tam tengir budun herakleios ile ilgili rivayeti aktarmış ben de onu okuyordum. ama bırak taberiyi ilgili rivayeti buhari de aktarmış zaten. üstelik buhari ilgili rivayeti 1 değil 12 kez aktarmış. ben bu alimlerin aktardıklarını anlattığını düşünüyorum hz. muhammedin. istanbul şöyle istanbul böyle diye farklı şeyler yazmadığını düşünmüyorum. hz. muhammedin mektup yazdığını aktaran bu alimler zaten. adamlar şimdi aktarmış ama, yani yanlış aktarmış demek de, ne bileyim.
kaldı ki taberi islamın en büyük tarihçisi. islam ansiklopedisinden hakkında okunabilir. taberi 200 yıl sonra yaşamış ne anlatabilir ki derken adam sallamış mı o zaman? tdv islam ansiklopedisinde tarih konusunda ibn ishaktan faydalandığı söyleniyor. ibn ishak 704 doğumlu. hz. muhammedin vefatından 72 sene sonra falan oluyor.
yine tdv islam ansiklopedisinde taberinin hocalarından birinin ibnül müsenna olduğu söyleniyor. ibnül müsennanın hocası mutemir bin süleyman da tabiin. yani sahabeleri görmüş bir isim. dolayısıyla ibnül müsenna tebeut tabiinden. taberinin diğer hocası zaferani ise yine tdvnin verdiği bilgiye göre imam şafiiden ders almış.
kaldı ki hadisler gerçektir. inkar eden kendini kandırıyordur.
mesela imam malikin muvattası.
tdv islam ansiklopedisine göre imam malik nafi isimli bir tabiinden hadis dinlemiş. hatta muvattaya ondan hadis aktarmış. nafi ise tabiinden yani sahabeyi görmüş. ayrıca ibn ömerin yani hz. ömerin oğlu olan ünlü sahabe ibn ömerin azatlı kölesiymiş.
hadis eleştirmenlerinin genel iddiası, yahu 200 yıl dilden dile aktarmış şeklinde. onlar aktara-aktara bozulmuş.
peki bu zincire ne diyorlar? ne diyebilirler?
nafi ibn ömerden duyup imam malike aktarmış. imam malik de yazmış ve günümüze ulaşmış. çok basit. uzun bir zincir değil. bu rivayet zinciri nasıl inkar edilebilir? çünkü bu zincire de tahrif bulaştığını iddia etmek akıl kârı değil.
yine ilk hadis kitabı el-camidir. yazarı mamer bin raşiddir. mamer bin raşid tdv islam ansiklopedisinin verdiği bilgiye göre tabiindendir. hadi diyelim şu hadis nüshası vardı ya, adını unuttum hani muhammed hamidullah bulmuştu onu da tabiin yazmıştı. onu inkar ettiler mamer bin raşidin el-camisi var bu da mı yalan. bildiğiniz kitap ve tabiinden yani sahabeleri görmüş biri yazmış.
bunları geçtim. yuhanna ed dımaşki var. hristiyan aziz kilise babası. 749-da ölmüş, 655 doğumlu(doğumuyla ilgili farklı yıllar öne sürülüyor). yani hz. muhammedden sadece 23 yıl sonra doğmuş. 23. islamı hakaretvari bir üslupla eleştirdiği bir yazısı var bu adamın. kendine ait olduğu bugün kesin olarak kabul edilen bir yazısı. çünkü bunun dışında kendine isnat edilen yazılar da olmuş.
mesela adam yabancı kaynak. john damascus mu ne yuhanna dımaşki işte. yabancı kaynak. adam da taa buhari imam malik yokken rivayet aktarmış. adam hadis kitabı yazmamış da islamı eleştirirken bazı rivayetler öne sürmüş.
mesela şöyle yazıyor(yazısı ortodokslartoplulugu diye bi hristiyan sitesinde var):
"muhammedin zeyd adında bir arkadaşı vardı. bu adamın, muhammedin kendisine vurulduğu güzel bir eşi vardı. birlikte oturuyorlarken, muhammed şöyle dedi: arkadaşım, allah benden senin eşini almamı istedi. zeyd, ona şöyle cevap verdi: sen bir peygambersin, allah sana ne emrediyorsa onu yap. veya, rivâyeti baştan aktaracak olursak, o şöyle demiştir: allah bana, onu kendime almamı emretti. o da eşini boşar."
adam hz. muhammedden 23 yıl sonra doğmuş ama bu yazıyı sanırsam 740-larda ölümünden birkaç yıl önce yazmış. yine de taze kan işte.