evrenin kompleks yapısını rastlantısal olamaz diyerek tanrıya bağlamak, ama tanrı gibi çok daha kompleks bir yapıyı açıklamaktan kaçınmak, öncül hipotezi geçersiz kılar. ne demek bu?
tanrının kendiliğinden oluşması, evren gibi çok daha basit bir yapının kendiliğinden oluşmasından sonsuz kez daha zordur. öyle ise evrenin karmaşıklığını tanrı -yaratılış- ile açıklayan hipotezin dayanağı yanlıştır.
--spoiler--
Yalnız evren gibi etkileşime girilebilir,belli bilimsel ölçülerde tanımı yapılabilir unsurların varlığı bünyesinde bulunduran ve ispat metodları somut ve soyut olarak ele alınabilir bir madde buludu ile tanrı gibi insan ve evren potansiyelini aşan sonsuz kavramının tekil nedenini aynı yolla kanıtlamaya çalışmak mantıklı değildir ki zaten? Evrenin karmaşıklığı gözlenebilir diye onun hakkında çeşitli yorumlar yapılabiliyor ama tanrı ya dair elimizde bir etkileşime girilecek girdi çıktı oluşturacak dolaylı veya dolaysız hiçbir nitel unsur yok,zaten kimse demiyor kendiliğinden oluştu çünkü buna dair ne semavi ne de başka metinlerde/öğretilerde tanrının oluşumu ile ilgili bu tür kendiliğinden oluştu yorumunu yaptıracak bilgi yoktur.
Zaten şu an kullandığımı tüm tanı araçları ispat yöntemleri böyle kompleks atfedilen bir varoluşum için yetersiz ve yetersiz kalacaktır.