Şüphe : "Hz. Ömer Resulullahın son mektubunu yazmasına engel oldu."
ibn Abbas (r.a) rivayet ediyor ki, Resulullah ölüm ayağındayken evde birçok kişi vardı. Ömer de onların arasındaydı. Peygamber (sav) dedi : "Gelin sizin için bir yazı yazayım ki benden sonra yolunuzu kaybetmeyesiniz." Ömer (ra) dedi : "Peygamberin ağrıları çoğalmış. Kuran mevcuttur, Allahın kitabı bize yeterlidi." Evde buluunanlar bu konuda fikir ayrılığına düştüler ve tartıştılar. Bazıları (kalem, kağıt) getirin yazsın diyor, bazıları da Ömerin dediğini diyorlardı. Onlar Peygamberin huzurunda fazla ihtilaf ve gevezelik ettikte Peygamber onlara" dışarı çıkın" dedi. [1]
Şiiler bu hadisi tahrif ederek diyorlar ki Ömer "Peygamberin terk olunması gerektiğini, onun hezeyan ettiğini" demiştir [2].
Bu ise Ömerin adına uydurulmuş bir yalandır, Ömer öyle birşey dememiştir. Sahihayn ve diğer kitaplarda nakledilen rivayetlere asasen Ömer şöyle demiştir : "Peygamberin ağrıları çoğalmıştır". O sırada Peygamberin ölüm öncesi ağrıları şiddetlenmişti.
Olayları daha iyi anlamak için Aişeden (ra) rivayet edilen hadise bakalım : Resulullah bayıldıktan sonra kendine geldiğinde sordu " Cemaat namazı kıldı mı?". Aişe dedi : "Ey Allahın Resulü, onlar seni bekliyorlar." Sonra Peygambere yıkanması için su getirdiler. Peygamber yıkandıktan sonra ayağa kalkarak namaza yürümek istediğinde bayılarak yere düştü. Daha sonra kendine geıdiği zaman sordu : "Cemaat namazı kıldı mı?". Dediler : "Ey Allahın Resulü, Onlar seni bekliyorlar". Peygamber dedi : "Bana su getirin." Su getirdiler ve O yıkandı. Sonra ayağa kalkarak namaza yürümek istediğinde kendisini kaybederek düştü. Üçüncü kez bayıldıktan sonra uyandığında sordu :"Cemaat namazı kıldı mı?". Dediler : "Ey Allahın Resulü, Onlar seni bekliyorlar." Peygamber dedi :"Ebu Bekire söyleyin cemaate namazı kıldırsın." [3]
Abdullah ibn Mesud (ra) Peygamberin şiddetli ağrılar yaşadığını gördüğünde sordu "Ey Allahln Resulü, sen çok ağrıyorsu." Peygamber dedi : "Ben sizlerden iki kişinin ağrısı kadar ağrıyorum."... [4]
Peygamber "gelin sizin için bir yazı yazayım..." dediğinde Ömer ona şefkat göstererek "Peygamberin ağrıları çoğalmış, Allahın kitabı bize yeterli" demiştir. Ömerin bu sözleri Peygamberin fazla ağrılar içerisinde, eziyet çekerek birşeyler yazmak için kendisini zorlamaması için şefkat nedeniyle söylenmiş sözlerdir.
Resulullah demiştir : "Allaha yemin olsun ki, Allaha ve Cennete yaklaştıran öyle bir amel yoktur ki onunla ilgili size malumat vermeyeyim. Allahın emrettiği öyle bir şey yoktur ki, size onu emretmeyeyim. Allajın yasak kıldığı öyle birşey yoktur ki, sizi ondan sakındırmayayım." [5]
Peygamberin din konusunda bizlere ulaştırmadığı birşey yoktur. Peki, Peygamberin o sırada yazmak istediği şey neydi? imam Ahmed, el-Müsned eserinde Ali bin Ebu Talib'in (r.a) şöyle dediğini rivayet ediyor :" Biz Resulullahın yanında idik. O bana kendisinden sonra ümmetinin yolunu kaybetmemesi için yazı yazmak için birşeyler getirmemi emretti. Ben Onun öleceğinden korkarak dedim : " Ey Allahın Resulü, ben iyi ezberliyorum. " Peygamber dedi : "Ben size, namaz ve zekata devamlı olmayı, itaatinizde olan kölelere karşı iyi davranmanızı tavsiye ediyorum." [6]
Eğer şiiler, ashabın Peygamberin emrine karşı gelerek ona yazmak için birşeyler getirmediğini söylerlerse, onlara cevabımız bu olur : Burada ashabı suçlayacaksanız Aliyi de suçlamanız gerekir. Peygamberin isteiğine karşı çıkanlardan ilki Aliydi. Peygamber yazmak için birşeyler getirmesini Aliye emretmişti.
Bu konuda ashabı tenkid etmek yanlıştır.
1. Ali diyor : "Ben Onun öleceğinden korkarak dedim "Ben iyi ezberliyorum". Peygamber dedi : "Ben size, namaz ve zekata devamlı olmayı, itaatinizde olan kölelere karşı iyi davranmanızı tavsiye ediyorum." Buradan görüyoruz ki Peygamber yazmak istediği şeyi diliyle söylemişti.
2. Peygamberin yazmak istediği şey onun için vacip birşey miydi yoksa müstehap mı?. Eğer bunun şeriatta tebliğ edilmesi gereken vacip birşey olduğunu söylersek o zaman Peygamber'in dini tam şekilde ulaştıramadığını iddia etmiş oluruz ki bu da küfürdür ve Allaha karşı iftiradır. Yüce Allah kitabında diyor "Bu gün dininizi sizin için kemale erdirdim.." (Maide 3).
3. Ashabın bu konuda itirazı Peygambere asilikten değil, ona karşı şefkatten ileri geliyordu. Onlar peygamberin ağrılar içerisinde kendisine zorluk vererek yazmasını istemiyorlardı, Peygamber de ne yazacağını zaten diliyle söyledi.
[1] Buhari, Kitabul-ilm, 114. Muslim, 1627
[2] Şii yazar Ticani Buhari hadisini tahrif ederek oraya bu eklemeleri yapmış ve bunu utanmadan Buharinin adına yazmış. bkz : Fesalu Ehle'z Zikr, s144 ve179
[3] Sahih Buhari, Kitabül Ezan, 687. Muslim, Kitabus Salat, 418.
[4] Sahih Buhari, Kitabül Merda, 5648. Muslim, Kitabul Birr ves sile, 3571.
[5] Albani, Silsiletü'l Ehadis' is-Sahiha: 4, 417. 1890cı hadisin şerhi
[6] Müsnedi Ahmed. 2, 161, 165