Tam bir sene olmuş önceki durumla alakalı birşeyler yazalı. Bir senede Gwent adına neler değişti hemen göz atalım.
Öncelikle oyun bambaşka birşeye dönüştü. Beta oyuncusuysanız eğer yeniden Gwent'e geldiğinizde ciddi afallamanız çok olası çünkü o eski sistemle alakalı hiçbirşey kalmadı denebilir.
Oyunda temel mantık aynı kalmış olsa da, yani maksimum puanı sahada tutarak maçı kazanma üzerine olan, eskisi gibi daha çok geliştir ve büyük patlama yaptan öte daha etkileşimli bir hal almış durumda. Liderler eskiden sahaya kart olarak gelirken artık liderlerin birbirinden bambaşka yetenekleri var ve tek kullanımlık ya da daha çok kullanımlara amade hale getirilmiş. Gwent gibi bir oyunda her tur tek kağıt oynayabildiğiniz için turlar arasında diğer kartları işlevsel hale getirmek amaçlı kullanılabiliyorlar ve anlık olarak büyük swinglerde yardımcı oluyor liderler. Ve her biri de kendi factionunun özelliklerini güzel biçimlerde kullanıyor. Örnek vermek gerekirse;
Skellige şu an itibariyle 6 adet lidere sahip. Bran, her tur 1 kart discardlayabiliyor ve her discardda 1 damage vuruyor, Crach her 2 turda bir rakip üniteye 1 damage vuruyor, Harald eskisi gibi rastgele 8 damage vuruyor rakip ünitelere, Eist Tuirseach ise mezarınızdaki bir Warrior üniteyi tekrardan diriltiyor, Arnjolf sahaya 9 puan olarak inip rakibe 3 adet 2 puanlık ünite veriyor ve her birine 1er damage koyup tüm bloodthirst kartları anında aktifleştiriyor ve son expansionla gelen Svalblod ise kendi ünitelerinize damage vurup ünitelerin berserklerini aktifleştirmesini anlık olarak sağlıyorlar. Bunları dediğim gibi anlık olarak yapabilmelerinden ötürü oyunun seyrini ciddi değiştiren etmenler olmuşlar.
Saha ise eski 3 rowlu sistemden 2 rowa düşürülmüş durumda. Yine her row 9 ünite kısıtına sahip. 2 rowa düşmesi oyunu olumlu yönde etkilemiş kesinlikle. Rowlar daha anlamlı durumdalar, bir kartı melee rowa ya da ranged row a koymanın çoğu zaman bir anlamı söz konusu. Misal Vrihedd Dragoon kartını eğer melee rowa koyarsanız rakip ünitenin rowunu değiştiriyor, ama melee rowa koyarsanız sizin ünitelerinizden birini değiştiriyor gibi.
Verilen sözler konusunda neler yapılmış ona da göz atalım.
Coinflip sorunu gerçekten çözüldü diyebilirim. Hala ikinci başlamak avantajlı ancak ilk başlıyorsanız taktiksel avantaj olarak size istediğiniz ünite üzerinde kullanabileceğiniz bir +5 puan vermekte oyun. Bu da ortalama kağıt valuesu 5 puan olan bir oyunda gerçekten ciddi avantaj sağlıyor.
Create kağıtlarla alakalı yapılanlar ise oldukça yerinde. Create kağıtlar var, fakat kart havuzları aşırı genişletildiği için artık eskisi kadar işlevsel değiller, bunu daha detaylandıracağım ilerde.
Board konusu dediğim gibi el atıldı.
Arayüzde dediğim gibi baştan aşağıya yenilendi.
Esktra olarakta her factionın kendine ait özellikleri olması konusuna dikkat edeceklerdi ve gerçekten bu konu başarılmış. Özetlersek her factiona dair özellikleri;
Nothern Realms sahadaki üniteleri boostlama ve bir tur sonra kullanılabilen order abilityli kağıtlardan value almak üzerine kurulmuş bir faction olmuş. Order üniteleri sahada kaldığında anlamlı olduğu için üniteleri boostlamak gerçekten ciddi bir sinerji oluşturmakta.
Scoia'tael factionu elde üniteleri boostlama ve saha içindeki farklı ya da aynı ırk ünitelerin birbiriyle sinerjisi üzerine kurulmuş durumda. Mulligan özelliği artık yok. Ama eskisi gibi spellerle de sinerjisi ufakta olsa devam etmekte.
Monsters için yine Deathwish üniteleri ve ek olaraktan en büyük üniteye sahip olma üzerine sinerjisi bulunmakta. Mezardan ünite yeme sinerjisi yine devam etmekte ek olarak.
Nilfgaard eskisi gibi diplomasi, ayak oyunları ve rakibin oyununu bozma üzerine kurulu bir sisteme sahip durumda. Reveal yetenekleri hala durmakta fakat betadan baya farklı halde.
Skellige ise mezardan ünite kaldırma, kendi ünitelerine ve rakip ünitelere zarar verip puan elde etme üzerine kurulu durumda.
Eskiye ek olarak artık order yetenekli üniteler söz konusu, sahaya girdikten bir tur sonra aktifleşmekteler çoğu, bazı orderlar tek kullanımlıkken bazıları defalarca kullanılabilmekte, diğer ünitelerle ya da dış etmenler ile daha fazla charge almaktalar.
Reach yetenekleri ise row yönetimi konusunda önemli rol oynamakta. Reach 1 üniteler melee row dan melee rowa saldırabiliyorken reach 2 ünitelerde ise 2 row ötesine saldırabilme durumu söz konusu. Yani ranged rowdan ranged rowa reach 2 bir ünite ile vurma şansınız yok. Bazı üniteleri koruma ya da baitleme için kullanılabiliyor işin doğrusu.
Thrive gelmiş, monsters a özel bir yetenek, artık bu özelliğe sahip monsters üniteleri diğer üniteler desteği ile büyüyorlar.
Recruit cap ve yeni deste yapma sistemi de söz konusu. Benim açıkçası bir miktar sıkıldığım nokta da bu diyebilirim. Eskiden 4 gold 6 silver ve geri kalanını bronz koymanız gerekirken artık her ünitenin bir recruit puanı var ve her liderin de destelerini oluşturması için maksimum bir recruit capi söz konusu. Bu durum ile de artık gold ve silver limitinin kaldırılması ile sonuçlanmış. Yani artık limiti aşmadığınız sürece gold kağıt destenize koyabiliyorsunuz. Bu durum yine gold kağıtların eski dokunulmazlıklarını tamamiyle yok etmiş durumda, gold kağıtlara yapamadığınız çoğu şey artık yapılabilir durumdalar. Misal iki tane ragnarok atabiliyorsunuz rakibinizin boardına artık.
Silver sınıfı teorik olarak kaldırılmış, artık tüm silverlar da gold olmuş, ama crafting kısmında silverlar yine silver fiyatında, goldlar yine aynı şekilde gold fiyatında.
Ve artık transmute powder olmadan animasyonlu kart üretilemiyor.
Bunlardan öte yakın zamanda oyun ilk genişleme paketi olan crimson curse'ü de aldı. Genel olarak konsept her faction için 1 lider ve liderle ve eski desteler ile sinerji yaratılabilecek kartlar çıkartmak üzerine olacak gibi. Bu expansion gwent için yeni mekanikler getirmiş durumda ve oynanışı ciddi çeşitlendirmiş halde.
Peki neler gelecek derseniz, öncelikle şükür ki mobil sürümleri geliyor. Sene sonuna doğru bir ios sürümü ve ilerisinde belli olmayan bir tarihte android sürümünün geleceği açıklandı. Ben çok aşırı gecikeceğini zannetmiyorum, ekstra optimize etme gibi dertlere girmezlerse eğer.
Yeni faction. En yakın zamanda olacak olan şey bu muhtemelen ama oyun 1.0'ı geçtikten sonra ve artık bu rayda gidileceği belli olduktan sonra sıfırdan yepyeni bir factionun eklenmesi aşırı heyecan uyandırıcı ama nasıl olur hiç bilemiyorum. Yepyeni kendisine has bir prensiple ve en azından 5-6 lidere sahpi bir halde gelmesi lazım. ilginç fikirlerimiz var, konsept hazır, kartlar hazırlanıyor dendi, merakla bekliyoruz.
Eklenmiş aslında hala anlatmadığım çok şey var ama, Artifact falan çıktığı halde pek değişen bir durum olmadı. Community git gide artıyor ama kart oyunlarına ilgi genel olarak azalma trendinde. Ve Magic The Arena'nın piyasaya düşmesi de yine aslında biraz sıkıntı yarattı Gwent'e. Hala Hearthstone'a güzel alternatif, MTA oynamadığım için birşey diyemeyeceğim, Artifact zaten çıkmasıyla ölmesi sanıyorum bir oldu.