cehov edebiyat konusunda iki yönde gelistirmis kendisini. bu iki yön kisa hikaye ve lirik dramdir.
bazi eserlerinde takma ad (cehoste) kullanmasinin nedenini 'cehonte bircok seyler yazmis olabilir, ama cehov bunlari kabul etmek zorunda degildir' cümlesiyle anlayabiliriz. zaten cehonte imzali cogu eseri para kazanmak amaciyla yazdigi mizah tarafi fazlaca olan hikayeleridir.
dergilere konu bulmak icin, konserlere, tiyatrolara, mahkemelere, carsi pazara, eglence yerlerine sık sık gidermis. (yazar olmak isteyenlere duyrulur) bu gitmeler onun gözlemcilik yetenegini gelistirerek hayati 'oldugu gibi' algilamasini saglamis ki eserlerinde bu 'oldugu gibi'yi fazlasiyla görebiliriz. güldürünün yanisira sosyal nitelik tasiyan pek cok eseri vardir. alin okuyun.
'korkmus insanin köle psikolojisini' 'memurun ölümü'nde cok iyi anlatmistir.
gün gectikce sanat degeri fazla eserler veren cehov daha az yazmistir.(kronoloji)
cehov un en büyük sanat özelligi coguna ve bana göre; özentisiz ve sadelik ve hayatin bayagilini acikca ifade etmesidir.(ayrıca buna ragmen karamsar olmamasidir). bunu yakalamaya calistigini; tiyotrolarda her gün biri digerini öldürmez ya da her an asik olunmaz türünden söylemlerinden cözümledim.
insan psikolojisini doktorlugunun da getirisiyle daha bi güzel cözümledigi düsüncesindeyim. sadece insan psikolojisiyle kalmayip hayvanlarinkine de dokunmadan edemedigini 'kostanka' da görebiliriz.
cehov icin kisalik ve basari ayni seydir.
cehov un ic dünyasini yansitan farkliligi anlattigi karekterlerde görülmez. karekterleri bir acidan bakildigi ( ki bu aci heran herhangi bir yönü aydinlatabilir) sekilde yansitma taraftaridir. bu da hikayenin sonuna kadar karekterlerden hangisinin iyi hangisin kötü oldugunu cözümlememizde zorlayici unsur olur. karakterin bir yanini aydinlatirken karanlik kisimda kalan yanini bizim yorumlamamizi ister. ama bu bütün yorumu okuyucuya bıraktıgı anlamini tasimaz. bence buradaki amac kendi sade anlatiminin yaninda hikayeyi algilayis seklimizde bizi özgür kilmak istemesidir.yani bizi de biraz da olsa eyleme iter.
'yazi yazma sanati, aslinda kötü yazilari cizmek sanatidir'demis. iste bu tanim 'o'nu; gogol, tolstoy, dostoyevski den farkini ortaya koyar.yani cehov 'bir adam otlarin üzerine oturdu' demeyi tercih eden bir sanatcidir.