atina'nın politik, askeri ve iktisadi gücünün azaldığı, dev bir eğitim merkezi haline geldiği ve bu yüzden de politik bir krizin içinde olduğu dönemde, kendini bir çözüm bulmaya adamıştır. rehberi sokrates'tir ama entelektüel iknaya dayanan sokratik moral reform çözümünü reddeder. zaten sokrates de idam edilmiştir..
platon'a göre filozof toplumun ahlakını iyi yöne çekmek için ya iktidara sahip olmalı ya da iktidarla ortak olmalıdır. güçten ve destekten yoksun olan ahlak reformcusunun, aynı sokrates örneğinde olduğu gibi başarısız olması kaçınılmazdır.
sokrates'le bu konuda ortak olduğu nokta şudur: açık toplum.
toplumda yaşanan sorunları bilgiden yoksun bireylerin çözmeye çalışması ne kadar mantıklıdır?
bir uçağımız olduğunu ve bu uçağın bozulduğunu düşünelim. çözümü bulabilecek insanlar uçak mühendisleri midir, yoksa, güvenlik, yolcu, öğretmen veya çeşitli mesleklerden oluşan bir heyet midir?
açık toplum demek budur işte. krizi yaratan kişiler de sofistlerdir.
sorunlar ancak uzmanlarca, adaletli, erdemli, iyinin ve kötünün bilgisine, hakikatin bilgisine sahip filozoflarca çözülebilir. ona göre halk meclisi değil, filozoflar heyeti yönetmelidir devleti.