niye bu kadar büyütüldüğünü biliyorum, zira insanımız aklı başında, aydın insanlara aç, böylelerinin özlemi içinde. fakat nuri bilge ceylan ne kadar aydındır, sandığınız kadar aydın mıdır, bu onun iki cümlesini buraya yazmakla anlaşılmaz. eserlerine bakmak, kişiliğini bilmek gerekir.
son iki filminde biraz ilerleme gösterebildi çok şükür, en azından filmleri bir şeyler anlatmaya başladı. iklimler ve üç maymun'a bakın mesela, filmi izlemeniz gerekmez, fragmanlarına bakın, saçma sapan sevişme sahneleri falan var (sanat filmi olduğundan her şey mübah). hele ki karısıyla oynadığı filmde başka bir kadını yere yatırıp üstüne çıkmalar vs. noluyor lan! ne yaşıyorsunuz siz? nasıl bir kafa yapınız var karı-koca anlamadık ki, bu ne rahatlık? şimdi bunları yapınca aydın oluyor muyuz mesela sizce arkadaşlar? bunları bakkal hamdi abi yapınca, hele ki bir de videoya çekince, mahallenin sapığı oluyor da çünkü!! aydın'lığa bu tarz hareketler de dahil mi dersiniz?
ben kendi adıma kış uykusu'nu da seyrederim, recep ivedik 5'i de. recep ivedik'e gülerim, ama kış uykusu da başka yerlere götürür beni. birçok filmde olmayan, düşündürücü diyaloglar vardı kış uykusu'nda. fakat soru şu: komedi çeken adam niye aydın olamıyor? şahan niye aydın değil mesela? nereden biliyoruz aydın olmadığını veya nuri'den daha aydın olmadığını? zaten absürt bir komedi filmi çekiyor, yani aydınsa da orada size bunu gösteremez. belki de gündelik hayatında aydın aydın takılıyordur.
yani şunu diyorum, kimde ne var, kim kimdir, nedir, öyle kolay anlaşılmaz. aydın olmak, bilgili olmak, entelektüel olmak iyi insan olmaya yetmez. o nedenle birisini belirleyip yüceltmek yerine kendimize bakmak, kendimizi ileriye taşımak lazım. aydın olmanın birincil şartı 3 saatlik dramlar çekmek değildir anlayacağınız.