milliyetçilerin dini refleks göstermesinin nedeni, belli bir dönem toplumda etkin olup kültürü şekillendirmiş dinin aslında millileştirilmesidir. yani bir sağcı gelenekçi yapısını sürdürürken dini refleksler göstermesi gayet doğal oluyor çünkü onun milli kültür dediği şeyin temel taşlarından biri de din.
ayrıca milliyetçi birinin, milliyetçilik tanımının dinle çok bağlantısı da oluyor. bu duruma türkiye de bakarsanız zaten rastlarsınız.
mesela ülkücüler buna çok güzel bir örnek. hem millilik hem de din aslında karma yapmış bu fikirde.
kemalistler ise milliliği daha çok yenileşen değerlerle doldurmaya çalışıyor fakat bunu milli kalarak pek yapamıyor. söylemi milli olsa da o milliliğin altını doldurabileceği bir dinsiz alan pek yok.
yani bir din senin kültürüne 1200 veya daha fazla süre etki etmişse senin millet tanımında dini ögenin bulunması kaçınılmazdır.
hatta komple millilik benimsediğin değerin baskın çıması sonucu yok bile olabilir.
yani milliyetçilerin muhafazakar refleksler göstermesi her daim mümkün böyle oluyor. kemalistler burasını modernizmle doldurmaya çalışırken ülkücüler islamda diretiyor.
aslında millilik bakımından ne kadar türklük var orası tartışılır bence.
çünkü ben türküm demenin bir anlam ifade etmesi için altında öz türk kültürü olması lazım. mesela yahudiler bugün bile yahudiyim diyebiliyorsa bunun nedeni hem dini hem de milleti içinde ortak bir payda olmasıdır. bu insanların 2000 yıl sürgün yeyip yine de yahudilikten taviz vermemesinin altında hem kapalı olmaları hem de din ve milliliğin uyumu vardır.
hatta yahudilik milli bir dindir bile diyebiliriz.
bu örneği sadece farklı kültürlerle din veya başka bir şey adına etkileşime girdiğinde eğer kültürün düşük ve sana yakınsa seni asimile edebileceği için söylüyorum.