ben "ahlak"ın, insana verilmiş özelliklerden biri olduğunu düşünüyorum. sadece bunu kullanma düzeyleri farklıdır. kutsal kitaplarda emredilmesinin, insana ahlakı sıfırdan öğretmek için değil, ahlaklı olunmayıp ceza alınması sonucunda "ben niye ceza aldım, bilmiyordum" denilememesi için bulunduğunu düşünüyorum. tabii ki uyarı yaparak toplum düzeni için belli bir caydırma da sağlanmış olabilir.
tek başına iman etmenin insanı daha ahlaklı, daha iyi biri yapacağını düşünmüyorum. öyle olsaydı "salih amel" ifadesi, geçtiği her ayette "iman edip salih ameller işleyenler" olarak belirtilmezdi. yani tek başına iman etmek insanı daha ahlaklı, daha iyi biri yapsaydı yanına "salih ameller işleyenler" ifadesinin konulmaması gerekirdi diye düşünüyorum.