saçmalıkla dolu bir teoridir. bu teoriye göre akılsız maddeler seçim yapacak konuma gelmiş oluyor ve bu seçimin mantığından bir tanrıya varıyorlar.
oysa doğada böyle bir durum yoktur, doğal seçilim denen seçme eylemi ve türlerin hayatta kalması tamamen rastlantısaldır.
mesela; bir bakteri düşünelim. bu bakteriyi yok edecek antibiyotik ürettik. ( bunu doğanın şartların değişmesi olarak alabilirsiniz )
işte bu antibiyotik üretildiğinde antibiyotikler, yaa bu antibiyotik bizi yok edecek hadi evrimleşelim ve bunu yok edelim demez.
peki ne yapar?
değişen şartlar olsun veya olmasın genetik olarak varlıklar çeşitliğe gider. ( bunun nedeni genetik mutasyonlardır) yani bu mutasyon mantık olarak bir kararın değil bir hatanın ürünüdür.
işte bu hatadan yola çıkacak olursak bakterilerde olan değişiklikler her zaman kötü sonuç doğurmaz. biz antibiyotik ürettiğimizde onun karşılığı olan tüm bakterileri öldürürüz. o halde geriye bu mutasyona uğramış canlılar kalır, ürer ve bu sefer bunlar aktif hale gelir.
ancak işin mantığı burada yatıyor, bakteriler asla ha bu antibiyotikler bizi öldürecek o yüzden gidelim dna mızı değiştirelim böylece bundan kurtuluruz demez. bu yönde mantık da yürütmez.
çıkan sonuç buna karar verir.
işte tesadüf denen kavram da burada, ne doğa seçim yapacağını farkında ortam değiştiriyor. ( yani hangi türü yok edeceğine dair mantık yürütmüyor) ne de türler genetik olarak doğada yok olmamak için genini değiştirip farklılaşıyor.
ortada bir akıl yoktur.
sadece belli hatalar sonucu yeni oluşan genler kalıtsal farklılıklara neden oluyor ve bu farklılıklar değişen doğa şartlarından deneniyor, kimi hayatta kalıyor kimi ise yok oluyor.
olay tamamen akılsız maddelerin rastlantısal anlık durumları. bir öngörü veya akıl olayı içinde yok.