Soruları cevaplamadan önce şunu belirtmek isterim ki ,hiç kimse her şeyi bilirim diyemez.üstelik bu teolojiyle, dinlerle ilgili bir konuysa. çünkü metafizik üzerine kurulu bu sistemlerde elbette bilinmeyen ,bilemeyeceğimiz şeyler vardır. bilmediğimiz konu hakkında " bilmiyorum" deme erdemliliğini göstermeliyiz. karşıdaki kişi ister "cevap veremedi yeaa " gibi ergen triplerine girsin isterse girmesin bu önemli değil. bilmiyorsak ,bunu ifade etmeliyiz yalan konuşmak yerine. o yüzden bilmiyorsam ,bilmiyorum deyip geçeceğim bu sorulardan bazılarını. daha sonra o konu hakkında gerekli okumamı çalışmamı yapıp editlerim .gelelim sorulara;
1) kuranda neden hz muhammedin gezdiği coğrafyadaki meyveler yer alır (incir,zeytin,hurma vs) .neden bir patates afrikada yetişen mango yer almaz . tanrı çok mu cahil de birkaç meyve daha söyleyememiş.
- bu soru en alt seviye din eleştirilerine örnektir. elbetteki kurandaki örnekler , o bölgeden olmalıdır. kuranda çöldeki canlılardan ,meyvelerden örnek vermesinin sebebi arapların coğrafi bilgilerini arttırmak değil, araplara ya ilahi bir mesaj vermektir,,ya da cennet nimetlerini betimlemektir. bunu yaparken o günkü insanların bölgesinde olan şeylerden örnek verilmelidir. yoksa gidip mango örneği verilse , karşısında bön bön bakacaklardır.bilmedikleri kavramlar ,nesneler ,canlılar üzerinden verilen örnek amacına (yani ilahi mesajı anlatmaya) yetmez.
2) 2.tüm kutsal dinler neden ortadoğuda çıkmış .o dönemde amerikada yaşayan yüzbinlerce yerliye neden bi kutsal din gelmemiş .onlarda değişik tanrılara taıyolar daha saçma inançları vardı.
-geçen bir başlık açtım, tanrının iradesiyle seçtiği eylemler neden öyle olmamış, böyle olmuş diyerek eleştirmek hatalıdır. çünkü bu eleştiri için tanrının seçim sebeplerini bilmek gerekir.bunu bilmiyoruz. bilmediğimiz için bu soru boş bir soru, cevap vermeye çalışmak ta boş bir çaba olacaktır.ayrıca dinlerin ortadoğudan çıkması, tanrının varlığına mantıksal olarak çelişki teşkil etmez. bunları şu başlıkta da anlattım bkz:tanrı niye böyle yapmamış soruları
3) 3.yecuc mecuc kavmi ayetinde geçen düzlenmiş demirden 2 dağ nerdedir? ki öyle bi dağ yoktur yeryüzünde
- hayır vardır. hemen google a zülkarneyn islam ansiklopedisi yazıyorsunuz ve islam ansiklopedisinde zülkarneynin kim olduğu, o dağın nerede olduğu detaylıca açıklanıyor.
4) 4. kuran neden 23 yılda indi tanrının gücü bunu kutsal kitap şeklinde 1 sn de indirmeye yetmedi mi
- bu da en alt seviye din eleştirilerinden biridir. karikateistin bile altındadır hatta. kuran elbette bir kerede inemezdi çünkü kuranın hitap edeceği kitle insanlardır. insanlar ise robot gibi yaşayan canlılar değil, yarım saati yarım saatine uymayan, bir gün bir durum yaşayıp ,ertesi gün bambaşka bir durumla karşılaşan bir canlı. yani dinamik bir hayatın içerisinde yaşamını sürdürüyor insan. yer yüzünde müslümanlar bir durum yaşıyor ayet iniyor, savaş kapıya dayanıyor ayet iniyor. eğer baştan ayetler inseydi bir kerede, o ayetlere adaptasyon imkansız hale gelecekti. çünkü daha islamın ilk yıllarında allah " alın kılıcı elinize ve müşriklerle savaşın deseydi, müslümanlar yok olur giderdi. çünkü daha ortada savaşılacak bir durum yok. şartlar oluşmamış. kuranın tek kerede gelmemesi, tanrının gücünün yetmemesinden kaynaklı değil, insanın dinamik, aktif bir hayat içerisinde türlü türlü durumlarla karşılaştığı içindir. bu kitap insana ,insanın diliyle hitap ediyorsa, insanın hayatına da uygun olmalıdır.bu yüzden insanın hayatıyla paralel olarak yavaş yavaş ,durum durum gelmiştir.
5 .hz muhammedin yaşadıklarıyla kuran neden paraleldir . neden insanların sorunlarına değilde muhammedin o an yaşadığı sorunlara göre şekillenmiştir(örnek kimse savaşmaz onun için ,bunlar için ayet gelir , zor duruma düşse hemen o konuyla ilgili bi ayet gelir )
- kuranda spesifik peygamber ayetleri fazla değildir. çok azdır. genel olarak o günkü müslümanların sorunlarıyla paraleldir.
6.kurana neden son 1400 yılda rastalanıyo .geçmişi insanlık tarihi 50 bin yıla uzanmakta ve mö yıllarda allah kelimesi hiç bi yerde yoktur .ne mağaralrda ne taşlarda ne derilerde hiç bir arkolojik kazıda çıkmamıştır .
kurandaki mesaj hristiyanlarda da ,yahudilerde de mevcuttur. hatta bunlardan daha eski olan en eski tek tanrıcı din zerdüştlükle islam paraleldir. zerdüştlüğü incelerseniz bu benzerliği görürsünüz. en eski tarihlerde neden vahiy yoktu diye soruyorsanız bunun cevabına henüz ulaşabilmiş değiliz. yazının icadıyla birlikte dinlerle ilgili verilere sahibiz. yazıdan önceyi bilmek güç.
7) kötülük problemi bir kerede sorulup bir kerede cevaplanacak bir soru değildir. iyi işler yapan insanların yaptığı işin "iyi" olduğunu neye göre iddia ediyoruz. iyilik kötülük kavramı sartre'ninde dediği gibi insanların uydurduğu kavramlar ise (sartre ateisttir, dawkinse göre de iyi ve kötü subjektiftir hepimiz dnamıza göre dans ediyoruzdur ) bu uydurulmuş kavramlardan hareketle objektif ,nesnel bir iyi tanımı yapamayız ve şu insan iyidir, cehenneme gitmesi mantıksızdır diyemeyiz.çünkü iyi ve kötü gibi kavramların neden iyi ve neden kötü olduğunu gösterecek bir referansımız yoktur. sadece biz bir arada yaşamak için o olaylara iyi veya kötü demişizdir. eğer bir tanrı varsa ,iyiyi ve kötüyü o belirler ve yarattıklarını böyle değerlendirir.
8 ) 8.kuranda allah la muhammedin sözelri eş tutulur .ona karşı gelen allaha karşı gelmiş olur ve muhammedin bu durumdan çıkar sağlamaması mümkünmüdür ?
ne gibi bir çıkar ? peygamber olmadan önce neyi yokmuş ta peygamber olunca onu kazanmış. kabenin anahtarını verelim, mevki verelim dediklerinde en büyük çıkarı sağlayabilecekken bu teklifleri niye reddetmiş. ?
9)muhammedin 24 tane cariye alıp .islamın kadınlara değer verdiğinden ve köleliği kaldırdığından bahsedilebilirmi?
islam inananlara değer verir. sen kadınsın ,erkeksin kölesin cariyesin bu önemsizdir. çünkü allah "hepiniz birbirinizdensiniz" demiştir. önemli olan takvada üstünlüktür.
10 islam güzellikle mi yayılmıştır yoksa milletin karısına kzıına tecavüz eden ve cennete gideceğini sanan saflar sayesinde mi gelişmiştir ?
-mekki ayetlere bakarsak onlara güzelce tebliğ et, kötü söz söylerlerse kafanı çevir gibi son derece sakin ayetler varken , medene ayetlerde dil sertleşmiştir. savaşa savaş izni çıkmıştır. bu da ,en başta bahsetmiş olduğum değişen durumlara göre ayetlerin de üslubunun dilinin değişmesinden kaynaklanmıştır. ancak 23 yıllık süreçte insanların kafasın kılıç dayayıp " hadi inan yoksa kellen gider" denmemiştir. ancak müslüman devletinde yaşayıp gayri müslim olanlardan vergi vermeyenlerle savaşılmıştır. bu da normaldir. vergiyi her devlet alır. vermezsen ceza keser.
11.kuranı yazan tanrının kafası neden kesirli sayılara çalışmaz(not ayetiincelyin )
- bu konu hakkında çalışmam, okumam yok. yeterli çalışmayı yaptığımda editlerim. bilmediğim konuda atıp tutmak istemem.anlayışla karşılayacağınızı düşünüyorum.
12.kuranda niye çelişkiler yer alır ( allah çabuk cezalandırandır ,başka bir yerde allah cezayı erteleyendir diye geçer bunun gibi şeyler ).
- . kuranın bahsettiği bir şey(mesela ceza) , her zaman aynı durumu ifade etmez..ertelenen ceza; kıyamet gününde verilecek cezadır. kuranın başka kısımlarında da allah vaad verdiği için onların cezalarını belli bir zamana kadar erteler der.
13. kurandaki şeytanın nası tüm isanlar üstünde etkisi olacak şekilde bir gücü bulunur .sizce bu mantıklımı şeytanın işi gücü yok sizinlemi uğraşıyo.nerde bu şeytan ? .şeytanın görünmez bi imge şeklinde kafalara lanse edilip insanları korkutarak inandırmak kutsal dinlerin geleneği mi olmuştur ?
- şeytan insanın kötülük yapma eğilimidir. bunu nereden biliyoruz ? iblis adem kıssasından. iblis kibirlenip ,tanrıya karşı geldikten sonra "şeytan" olarak adlandırılır. yani hepimizde var olan kötülük yapma isteği şeytandır.bu da yaratılış doğamız gereği kodlarımızda hazır olarak bulunur. boynuzlu ,elinde mızrağı olan şeytan imgesi batının ürünü olan mitik bir imgedir.