yunus emre aşkın yolculuğu

entry62 galeri video1
    3.
  1. dinin özüne zarar veren yunus Emre'yi bizzat şiirlerinden yola çıkarak ele alalım, satır aralarında okumaya, düşünmeye düşman olduğunu görelim:

    ilm-i hikmet * okuyanlar
    Aşktan mahrum olur anlar
    Mansur * oldum asın beni
    Ko dillere söyleneyim

    Yunus emre, bu şiirde gördüğümüz gibi okumaya, felsefi düşünceye dolayısıyla bilime, araştırmaya, akla tamamen cephe almıştır.

    başka bir şiiri:

    şeriat tarikat yoldur varana
    Hakikat marifet andan içeri

    (yani allahın yolu vardır, fakat hakikat, marifet yolu ondan daha üstündür... hakikat marifet yolu dediği şeyhlerin öğrettiği vahdet-i vücud *anlayışına denilir. şeyhler peygamberden daha üstündür, onlar meleklere ihtiyaç duymadan doğrudan allah ile iletişime geçerler. ağızlarından çıkan her sözü allah söyler, bu düşünceye göre.

    unuttum din diyanet kaldı benden
    bu ne mezhepdürür dinden içeri

    din ve diyanet anlayışını hafife alan ve kendi mistik düşüncesinin dinden daha üstün olduğunu savunmaktadır. burada doğrudan islam'ı küçümser.

    dinin terk edenin küfürdür işi
    bu ne küfürdür imandan içeri

    yine burada dini terk etmenin küfür olduğunu söylüyorlar fakat bizim yaptığımız küfür imandan da üstündür demek istiyor. yunus emre aslında bu şiirini o dönem kendileri eleştiren ve din dışı söylemlerine kızan filozof ve din adamlarına karşı kendisi savunmak için söylemiştir.

    yine ilme bakışını yansıtan başka bir şiirine bakalım:

    nidem elim ermez yâre
    bulunmaz derdime çare
    oldum ilimden avare
    beni bunda eğler misin

    yine vahdet-i vücud düşüncesini destekleyen başka bir şiiri:

    ikilikten usandım
    birlik hanına kandım
    Derd-i şarabın içtim
    dermanım yağma olsun

    yine doğrudan filozof ve bilimadamlarına cephe aldığı, ilmi kötüleyip, sıradanlaştırarak, insanı yücelttiği başka bir şiiri:

    ilim ilim bilmektir ilim kendin bilmektir
    Sen kendini bilmezsin ya nice okumaktır

    okumaktan mana ne kişi Hakkı bilmektir
    çün okudun bilmezsin ha bir kuru emektir

    okudum bildim deme çok taat kıldım deme
    eri Hak bilmez isen abes yere yelmektir

    dört kitabın manası bellidir bir elifte
    sen elifi bilmezsin bu nice okumaktır

    yiğirmi dokuz hece okusan uçtan uca
    sen elif dersin hoca manası ne demektir

    yunus emre der hoca gerekse bin var hacca
    hepsinden iyisi bir gönüle girmektir.

    insanın kendisini 'bilme'sinin yolu okumaktan geçmiyor mu, allah Kur'an'da sürekli okumaya, araştırmaya vurgu yapmıyor mu... Kur'an felsefesine tamamen düşünceleri 'masum' görünen şiirler yoluyla insanların zihinlerine kazıyorlar mistikler...

    yine başka bir şiirinde Allah'a isyan dolu bir söylemi görmekteyiz:

    ben mi düzdüm beni sen düzdün beni
    pür ayıp nişe getirdin ey gani

    gözüm açıp gördüğüm zindan içi
    nefs ü heva pür dolu şeytan içi

    yine başka bir şiirinde Allah'ı 'intikamcı' olarak nitelendirmektedir:

    geçmedi mi intikamın öldürüp
    çürüyüp gözüme toprak doldurup...

    yine alimleri, medreseleri kötüleyen başka bir dizesi:

    alimler ulemalar medresede buldusa
    ben harabat içinde buldum ise ne oldu

    işit Yunus'u işit yine deli oldu hoş
    erenler ma'nisine daldım ise ne oldu...

    (tek bir doğru dizesi var burda...kendisini 'deli' olarak nitelendirmesi... bak ona katılıyorum. *

    o dönem dini bozan mistiklerle mücadele eden molla Kasım'a ithaf ettiği bir dizesi vardır:

    Derviş Yunus bu sözü
    Eğri büğrü söyleme
    Seni sigaya çeker
    Bir Molla Kasım gelir

    cehennemi küçümsediği başka bir şiiri:

    altında gayya vardır
    içi nar ile pürdür
    varuban ol gölgede
    biraz yatasım gelir

    od'a gölge dediğime *
    Ta'n eylemen hocalar*
    Hatırınız hoş olsun
    Biraz yanasım gelir.

    insanı tanrılaştırdığı başka bir şiiri:

    yunus hak tecellisin senin yüzünde gördü
    çare yok ayrılmaya çün sende göründü hak

    bu şiirleri meb'in 100 temel eser olarak okutulmasını 'tavsiye' ettiği kitapların içinden aldım. ilkokul çocuklarına bu şiirleri okutup medeniyet düşmanı olmalarının yolunu açıyoruz maalesef.
    4 ...
  1. henüz yorum girilmemiş
© 2025 uludağ sözlük