atatürk ve din

entry67 galeri video2
    10.
  1. atatürk ve din, kişinin kendine yakışanı giymesidir.

    tiksinmek ve tir tir tirtiyor olmak esasında cahillikten kaynaklanan bir durum için söylenmiş olsa da,
    düşünebilen birine söylendiği için biraz utanç yaşatmış,
    amma velakin gerekli ipuçları o anda olamadıgı için biraz geç olmuştur.

    bir şeyi yok sayarsan, gercekten yok oluyor senin için.

    fakat gel gör ki;
    ben de tam tersine,
    yollananı okuyup idrak edebilmiş üstün bir zeka olarak görüyorum mustafa kemal'i.
    yobazlıkla, din tüccarlığıyla bu işi yapmayacağı kesin.
    ve ayrıca sanmıyorum ki mustafa kemal gibi bir adam halkını böylesine ince bir mevzuuda kandırsın.
    bu da benim hissiyatım.
    ve din üzerine söylediği çok güzel sözleri var.
    fatullahçıları, mahmutçuları, ahmetçileri, mehmetçileri bir yana bırakalım.
    hurafelerle dolu bir dini bizde kabul etmedik, edemeyiz.
    kaynağa saygısızlık.
    allah da peygamber de karşısındadır zaten
    umarım islamı, hurafeler dini olarak görmüyoruzdur.
    konuyla alakalı bir de rivayet vardır:

    Hz. Peygamber'in anlattığı bir konu için kadınlardan biri, "Ey Allah'ın Resulü! Bu anlattığınız Hurafe'nin sözüne benziyor" demiş, Resûl i Ekrem de; Hurafe' nin ne olduğunu biliyor musunuz?' diye sormuş ve sözüne şöyle devam etmiştir: "Hurafe Benî Uzre'ye mensup bir adamdı; Câhiliye döneminde cinler tarafından esir alınmış, içlerinde uzun zaman kaldıktan sonra serbest bırakılmış; cinler arasında gördüğü ilginç olayları anlatınca insanlar kendisini yalanlamış ve artık onlar asılsız kabul ettikleri her söz için "Hurafe'nin sözü" demişlerdir'

    ben vakti zamanında mustafa kemal'in özdeyişlerini dosyalamıştım.
    din ile ilgili olanlarını buraya da yazacağım.
    kaynağını yazmamışım kimse kusurabakmasın fakat, kaynağı bilinmeyen (ç)alınmış sözler değiller.

    ayrıca o bahsedilen arkadasların dinsizliği küfür, hayasızlık olarak gördüklerini sanmıyorum.
    ki hiçbirimiz cennette v.i.p sayılmayacağız, garantimiz yok.
    kimsenin seçimlerine de karışamaz, yorum yapamayız.

    « ... Bizim dinimiz hiçbir vakit kadınların erkeklerden geri kalmasını talep etmemiştir. Allah'ın emrettiği şey, Müslüman erkeğin ve Müslüman kadının beraber olarak bilim ve bilgi kazanmasıdır" »
    31. 01. 1923, izmir'de Halk ile Konuşma.

    kadınlı erkekli balolar düzenlemesi belki bundandır, fuhuş yaptırmamış ya, kötü bir örnek.

    « "Bizim dinimiz en makul ve tabiî bir dindir. Ve ancak bundan dolayıdır ki son din olmuştur. Bir dinin tabiî olabilmesi için akla, fenne, ilme ve mantığa uyması lazımdır. Bizim dinimiz bunlara tamamen uygundur. »
    31. 1. 1923 izmir'de Halk ile Konuşma.

    her daim akıl ve fenne sarılmak gerek.

    « "insanlara feyz ruhu vermiş olan dinimiz son dindir. Eksiksiz dindir. Çünkü dinimiz akla mantığa, hakikate tamamen uyuyor ve uygun düşüyor" »
    07. 02. 1923, Balıkesir'de Halka Konuşma.

    « Bizim dinimiz, milletimize değersiz, miskin ve aşağı olmayı tavsiye etmez. Aksine Allah da Peygamber de insanların ve milletlerin değer ve şerefini korumalarını emrediyor. »
    5. Şubat 1923 Akhisar'da Konuşma.

    « Türk milleti daha dindar olmalıdır, yani bütün sadeliği ile dindar olmalıdır demek istiyorum. Dinime, bizzat hakikate nasıl inanıyorsam, bunada öyle inanıyorum" »
    29. 10. 1923, Fransız Muhabiri Maurice Pernot'ya Demeç.

    din tüccarlıgından nasıl da hazzetmediğine dair bir örnek olabilir.

    « Dini fikir ve inançlara hürmetkâr olmak, öteden beri tabiî ve genel bir anlayıştır. Bunun aksini düşünmek için sebep yoktur. »
    11. 12. 1924, Times Muhabirine Cevap.

    ne kadar özgürlükçü, hoşgörülü bir insan oldugunu da biliyorduk zaten.

    Din bir vicdan meselesidir. Herkes vicdanının emrine uymakta serbesttir. Biz dine saygı gösteririz. Düşünüşe ve düşünceye muhalif değiliz. Biz sadece din işlerini, millet ve devlet işleriylekarıştırmamaya çalışıyor, kaste ve fiile dayanan bağnaz hareketlerden sakınıyoruz. »
    (1925)

    laik(dinsiz) denilmiş, o konuda da şöyle bir söz söylemiş:

    « "Bence, dinsizim diyen mutlaka dindardır. insanın dinsiz olmasının imkânı yoktur. »
    Dinsiz kimse olmaz. Bu genelleme içinde şu din veya bu din demek değildir. Tabiatıyla biz, içine girdiğimiz dinin en çok isabetli ve çok olgun olduğunu biliyoruz ve imanımız da vardır" »

    02. 02. 1923, izmir, Türkiye'nin Geleceği Üzerine Konuşma.

    ve son olarak söyleyeceğim şudur ki,
    bari siz yapmayın.
    laikin parantez içinde dinsiz oldugunu söylemeyin.

    « Laiklik, yalnız din ve dünya işlerinin ayrılması demek değildir. Bütün yurttaşların vicdan, ibadet ve din hürriyeti de demektir. »
    (1930)
    « Laiklik, asla dinsizlik olmadığı gibi, sahte dindarlık ve büyücülükle mücadele kapısını açtığı için, gerçek dindarlığın gelişmesi imkânını sağlamıştır. »
    (1930)

    not: aslında pek de önemli bir konu değildir, yani atamın dini neyse ney, kimseyi ırgalamaması lazım, ancak bir hata yapıp atatürk'ün her konuda geçmesinden rahatsız oldugum için, bir şeyler eklemek istedim.
    2 ...
  1. henüz yorum girilmemiş
© 2025 uludağ sözlük