hristiyan inancına göre hz.isa ms.33 yılına kadar yaşadı.bilinen ilk incil ise markos incilidir.diğ er 3 kanonik incil bunlardan türemiştir.markos incili ms.70 yılında olan yahudi tapınağının yıkılışından bahseder.hz.isa'nın öldüğü tarih ile arasında yaklaşık 40 yıl var.işte bu arada şu anda da hristiyanlığın kaynağını oluşturan metinler pavlus tarafından yazılmıştır ve üçleme inancı burada oluşmuştur.
daha sonra ms.325 yılında konstantin tarafından toplanan konsilde hz.isa'nın tabiatının tartışılmasının dışında pavlus öğretisine yakın olan inciller kanonik kabul edilmiş diğerleri apokrif ilan edilmiştir.apokrif incil taraftarları ise üniteryen kiliseleri adı altında şu görüşleri savunuyordu:
"ilk dönem hristiyanları hz.isa hakkında farklı inançlara sahiptiler.bunların arasında hz. isa'nın tanrı olmadığı inancı da vardı.ancak baba-oğul ve kutsal ruh ile anılan üçleme doktrini zorla kabul ettirilirken bunun dışında başka inanca sahip olanlar sapkın olarak ilan edildiler. 16. yüzyıl hıristiyan hümanistleri incil'i dikkatle incelediler ve kutsal metinlerde üçlemeyi bulamadılar.incillere göre hz. isa'nın da onayladığı gibi onlar da tanrı'nın bir ve tek olduğunu kabul edip onayladılar.bundan sonra da üniteryen ismini aldılar. üniteryenler karşılaştıkları ezici ortodoks karşıtlığına ve zulmüne karşın kendi rasyonel fikirlerine uygun olarak kiliseler kurdular ve din konularında vaazlar verdiler. herkesin din özgürlüğünü destekleyecek şekilde davrandılar. iman tanrı'nın bir hediyesi (nimeti) olduğu için hiç kimse seçmediği bir dine katılması için zorlanmamalıydı."
ayrıca polonyalı üniteryen rahiplerde racovian adında bir (bkz: kateşizm) yayınlayarak şunları söylüyorlar:
"isa mesih'e tanrı'lık isnat edenlerin fikri yalnızca düz mantığa ters düşmekle kalmaz aynı zamanda kutsal kitaplara da muhaliftir.aynı zamanda sadece baba'nın değil oğlun ve kutsah ruh'un tek bir tanrı olan üç farklı varlık olduğuna inananlar da büyük bir hataya düşmektedirler.tanrı... kesinlikle tektir bu yüzden de üç bağımsız varlık olarak yeni bir tanrı açıklamasıyla gelenler tamamen bu özle çelişirler... iznik konsili'ne kadar geçen süre içerisinde ve o dönemde yaşayanların yazılarına göre konsil'den bir süre sonraya kadar baba gerçek tanrı olarak biliniyor ve kabul ediliyordu.bu fikre karşıt olanlar ise sapkın olarak değerlendiriliyordu."
kaynak: muhammed ata'ur rahim and ahmad thomson jesus prophet of islam s. 187-188