an ve zaman mefhumlarını bilmek gerekir. allah cc andadır an ve zamanı pergelin iki ucu olarak düşünmek gerekir. an sabit olan sivri uç ise, zaman ise pergelin ucudur, mevlevilerde bir ayağın sabit olup diğeri üzerinde dönme ritüeli buna işaret eder. allah anda olduğu için verdiği kun emri o an'da gerçekleşir. zaman ise değişkendir, bu da 360 derecelik daire üzerindedir. insan an'dan uzakta zaman ile kayıtlıdır. insan da kun emrini verebilir. mesela bir ev yaptırmak isterse tüm bürokratik,mühendislik ve mimari işlemlerle beraber en az bir senesini alacaktır. zamanda gçmiş, şu an ve gelecek birbirinden ayrılırken an'da hepsi tek bir noktada birleşmiştir.
sorunun mekanla ilgili olan kısmına ise şu şekilde cevap verilebilir. insan aklının sır erdiremeyeceği bırakın münkirlerin, zahir ehlinin dahi bilemeyeceği, emsali olmadığı için de mevcut varlıkları misal vererek ifade edemeyeceğimiz ilahi alemler vardır. bunlardan ilki ve en derindeki ahadiyyet alemidir. burası birlik alemidir.cisim,resim,isim,hayal hatta hakk bile yok, onun allah isminden bile münezzeh sadece 'hu'' o vardır. peygamberimize, sahabenin, kainat yaratılmadan önce allah cc neredeydi sorusuna cevabenn, ''altında üstünde hava olmayan a'madaydı'' dediği yer burasıdır. burası gına yani doygunluk alemidir. bir dier adı da bahri a'ma bilinmezlik alemidir.
kuran'daki zamana muteallik ayetlerin insanların anlaması için verildiğini bilmek gerekir. daha önce de dediğimiz gibi insan zaman ile kayıtlı olduğu için geçmiş,şu an ve gelecek adı verilen zaman dilimleri var. allah cc geçmiş zaman sigası kullanıyorsa bu gelecek zaman da olabilir. ayrıca arap dilinde zamanların kullanımı cümleye göre değişiklik de gösterir.