evrim ve yaradılış apayrı inançlardır. evrim, ateist felsefenin; yaradılışsa dini inancın ürünüdür. evrim teorisi ve yaradılış teorisi de apayrı bilimsel tartışma konularıdır. aralarında tezat bir yapı vardır. biri yaratıcı olarak tesadüf, rastgele seçilimi ve uzun boyutlu zamanları gösterirken; diğeri yaratıcı olarak sonsuz akıl, irade, güç, bilgelik, bilgi ve ilim sahibi olan ölümsüz, varlığının başlangıcı ya da sonu olmayan mono bir varlığı gösterir. birinde canlı türleri en ilkelinden en kompleksine kadar tamamen birbirine evrimsel, dönüşümsel gelişimlerin; diğerinde canlı türleri her bi' türlerini ayrı ayrı, zamanı geldikçe yoktan yaratan bir bilinç sahibinin ürünüdür. ayrıca bir de evrimci yaradılış görüşü vardır. bu görüş ise ateizm ve din sentezinden doğar. yaradılışı tasvir eden dinlerdeki tüm yaradılış kavramlarını evrim açısından yorumlar. buysa birçok çelişkiyi beraberinde getirir, çünkü hiçbir dinin evrimi kanıtlamak gibi bi' iddiası yoktur. böyle bir iddia olduğunu iddia etmekte bir yorumdur. bu tür din-ateizm sentezi modernist yorumlar subjektif olup, dinde reformdurlar.