ajdarın müziğindeki sanatı anlamayan ülkem insanı tabiki ateizmi götünden anlar.(ironi) konu derindir yani. ateizmi anlamak birikim işidir. bu işin başlangıcı olan platon ve aristonun ne dediklerini bilmeden farabinin aristoyu islamiyete uyarlama çabasını görmeden, koskoca ortaçağın tartışmalarından haberdar olmadan bunlar anlaşılamaz.
önce bu güne kadar kim ne demiş onlara bakmak gerekir. aziz akinolu thomas ortaçağ'da tanrıyı anlatmak için 13.000.000 kelimeden oluşan bir külliyat koymuş ortaya. bu 30 bin küsür sayfa eder. öyle ben ateistim veya inanıyorum demekle olmuyor bu işler. adamlar önce yaratılmaya bakmışlar maddeyi anlamaya çalışmışlar. evrenin varlığından önceki dönemde maddesiz bir ortamı hayal etmişler. ve bir an tanrının evreni yaratma kararı verdiğini düşünmüşler. buradan demekki maddenin olmadığı bir dönem var demişler. o zaman herşey tanrının ol demesiyle oldu. yani evren maddenin şekil değiştirmiş durumu değil. burdan yola çıkarak evrendeki herşeyin tanrının yansıması olduğunu düşünmüşler. yani herşey hayali. madde falan yok. her görünen tanrının düşüncesi yansıması. o zaman herşey bir görüntüden ibaret.
birileri çıkmış kocaman bir evreni tanrı nasıl tasarladı demiş. bunu anlamaya çalışmış. eline kağıt kalem alıp gezegenlerin çekim gücü enerjileri, kuşlar ağaçlar ve daha milyonlarca nesne. burda bir yanlışlık düşünmüşler. planlama işi kafalarına yatmamış. tanrının böyle ayrıntılarla uğraşması tanrı kavramıyla bağdaşmaz demişler. melekleri bulmuşlar.
yani konu derindir. ayrıntılara inen bir takım insanlarda. bu detaylarda boğulmuşlar. tanrı fikrinin mümkün olmadığını düşünmüş. örnek olsun diye akinolu thomas'ın kafasının takıldığı şeylerden bir tane örnek. tanrının evlilik dışı cocuklarda da ruh yaratması, onu zinada suç ortağı yapar mı? bu durumda. tanrı zinayı onaylıyormu? bunlara kafa yormuş adamlar. sen ne düşünüyorsun böyle bir ruh hakkında.