rey doğumlu bir türk'tür. çok sıkı bir deisttir. düşüncelerini temellendirirken bazı durumlarda esprili bir üslup kullandığı da olmuştur. felsefi derinliği olan biridir. peygamberleri eleştirdiği meşhur azgın tekeler yazısı;
--spoiler--
Bu tekeler (peygamberler) Tanrıdan bir mesaj gelmiş gibi davranırlar, bu arada mütemadiyen yalanlarını yaymak ve kitlelere efendinin sözlerini empoze etmek için var güçleri ile çalışırlar. (buradaki ifade biraz ağırdı yumuşattım)
Peygamberlerin mucizeleri birtakım hilelere dayalı sahtekarlıklar ya da birtakım hikayelerden kaynaklanan yalanlardır.
Bütün peygamberlerin söylediklerinin sahteliği, birbirleriyle çelişmelerinden bellidir. Biri birinin inkar ettiğini öteki onaylar, ancak her biri gerçeğin yegane kaynağının kendisi olduğunu iddia eder; tıpkı incilin Tevrat ile, Tevratın da Kuran ile çeliştiği gibi.
Kurana gelince, inanılması olanaksız ve tutarsız bir sürü hikayenin bir karışımından ibaret olmasına rağmen saçma sapan bir şekilde taklit edilemez olduğu iddia edilir.Oysa gerek dili, gerek üslubu ve gerekse o çok övülen belagatiyle, hatasız olmaktan çok uzaktır.
Gelenek, görenek ve düşünsel tembellik, insanların, dini liderlerini körü körüne takip etmelerine yol açar. Dinler, insanoğlunu harap eden savaşların yegane sebebi olagelmiştir. Ayrıca dinler, felsefi düşünce ve bilimsel araştırmanın da sürekli olarak düşmanı olmuştur.
Sözde kutsal metinler, beş para etmez yazılar olup, yarardan çok zarar getirmişlerdir.
Dini liderlerin etrafında toplanan insanlar, ya ahmaktırlar, iradesizdirler ya da kadınlar ve gençlerdir. Din
gerçeği boğar ve düşmanlığı körükler.
Bir kitap kendi içinde, gerçek vahiy olduğuna dair kanıt barındırsa bile; geometri, astronomi, tıp ve mantık dallarındaki bilimsel incelemeler böyle bir iddiayı, Kuranın yaptığından çok daha iyi doğrulayacaktır.
--spoiler--
ancak bu yazıyı herhangi bir kaynaktan doğrulayamadım. razi gerçekten de böyle bir yazı kaleme aldı mı bilmiyorum. bu yazıyı doğrulayamamış olmam razi'nin (üstad fahreddin razi değil karışmasın) peygamberlere olan bakış açısının ne olduğunu öğrenmemize engel değil. çünkü Fi Nakz al-adyan ve Masarik al-anbiya adlı nüshalarında peygamberlik kurumunu açıkça reddettiğini yazmıştır. bu nüshaları da bizzat görmedim. ancak bu bilgiyi aktaran arkadaşım dolayısıyla biliyorum. hatta peygamberliğin insanın aklına ihanet olduğunu, akılcılık vurgusu yaptığını yine aynı nüshalardan bulmak mümkün.
dolayısıyla kendisi bir deist; bunun ötesinde çok mühim bir bilim adamı.