şiiliği, safevi şialığı mantığına oranla daha saf ve temiz bir biçimde açıklarken hatta bu tevillerine siyasi taklalar attırarak safevi şiilerinin kur'an'a yaptıklarını tarihe ve tarihi kişiliklerin misyonları zorlaya zorlaya yükleyerek imamet mevzusunu açıklamaya kendince ispatlamaya çalışan ali şeriati'nin bu kitapta mürcie hakkında yazdıklarının ciddiye alınacak hiçbir tarafı yoktur. şeriati bir din sosyoloğu olarak çoğu zaman kaynak gösterdiğim biridir, ancak her aciz kul gibi o da mezhebi, milli taasuplarının esiri olmaktan bazı durumlarda kurtulamamıştır. mürcie hakkında dine karşı din kitabında yazdıkları şudur;
--spoiler--
Mesela Mürcie mezhebine bakın; bu mezhep, islâm toplumundaki günahkâr ve suçluların, bu durumlarından sorumlu olmadıklarını iddia etmektedir. Mürcie'nin görüşü şudur:Allah mahşerde, Ali ve Muaviye"nin hesabını görmek için terazi kurar. Bu şu demektir: Allah hesaplarını göreceğine göre, Ali ve Muaviye hakkında bir şey söylemek sana düşmez; sen, neyin doğru neyin yanlış olduğuyla ilgilenmeden hayatını yaşamaya bak!
--spoiler--
ilk cümlesi olan,
--spoiler--
bu mezhep, islâm toplumundaki günahkâr ve suçluların, bu durumlarından sorumlu olmadıklarını iddia etmektedir.
--spoiler--
tamamıyla rafızi karalamasından ibarettir. ali şeriati mürcie'yi hiç araştırmadı mı yoksa işine mi gelmedi buna çok anlam veremedim. bilindik en eski mürcie'ye ait eser olan KiTABÜ'L iRCA'yı okumuş olsaydı şayet, artık hangi mantığa göre bu şekilde yorumladığı mürcie'de böyle bir görüşün hakim olmadığını tersine günahların imani umdeleri öldürmeyeceğini, günahın bireyselliği konusunu işlediklerini, siyasi mülahazalar ile (kitaplarında şiiliği allandıra ballandıra anlatmak için siyasi taklalar atarak ali şeriati'nin yaptığı gibi yani) islam toplumunun kutuplaşmaması gerektiğini, kişilerin siyasi tutumlarının sonuçlarının hesabını görecek olanın allah olduğu, bundan dolayı islam toplumunda farklı kutuplar yaratma eğilimin yanlış olacağı fikrini işlemiştir kitab'ul irca. ayrıca kitabu'l irca adlı eseri hz.ali'nin fatıma'dan olmayan oğlu muhammed bin hanefiyye'nin olan hasan bin muhammed kaleme almıştır. yani ali'nin kendi sülbünden biri. ced soy olayını pek sever kendileri ve mensup olduğu halk. bir şeyler ifade etmeli ali şeriati için en azından din sosyoloğu sanını taşıyan biri için etmeliydi.
ayrıca alıntılama yaptığımız yazının devamı da ali şeriati'nin allandırıp pullandırdığı ve safevi şiiliğinin karşısına koyduğu şiiliğin tezahürlerinden bir kısmını ortaya koyuyor. dedim ya, ya hiç mürcie'yi araştırmadı ezbere yazdı bunları ya da başka bir şey var işin içinde. mürcie kimin kime haksızlık yaptığından sana ne hayatını yaşamaya bak demez, sadece kutuplaşmalarla tekfircilikle islam toplumunun bir yere varamayacağını söyler. bunu söylemekle zulme sessiz kalmış olmuyor mürcie; ayrıca islam aleminin bugününü kurtaracak tek yol mürcie ve maturidiliktir bunu da ekleyeyim.
genel olarak eserlerinden sıkça yararlandığım ve din olgusu konusunda eserlerinden alıntılamalar yaptığım şeriati'nin bu eseri muhteşem ötesi olmakla birlikte, kitaplarının bazılarında ve burada olduğu şekli ile kendi kafasına göre bir şiilik kendi kafasına göre bir ali portresi çiziyor olması, eleştirdiği safevi şiiliğinin buveyhi şiiliğinin belki de iranlı olmanın tesirinden kurtulamamasından ileri geldiği çok açıktır. çünkü bazı durumlarda şeriati'nin yazdıklarının inanın ilmi hiçbir değeri yoktur, siyasi ıkınmalardan başka.