birkaç gün önce birkaç parçasını dinlediğim rapper.
arada sırada yazdıklarımdan herkes bilir uzun zamandır bu bokun içerisindeyim. Türkçe Sözlü rap müziğin 2000 yılından itibaren geçirdiği her evreyi bilirim. Sonra iş-güç hayat kavgası derken boşladık tabi takip edemedik yeni nesli... ilk başta şunu söylemek istiyorum yeni nesiller arasında kalemini, sesini, beatları en iyi kullanan elemanlardan biri. Öyle'ki son zamanlarda parçalarını arşivime ekletmiş ender kişilerden biri... Ha ama bu battle rap denen boku sevmemden kaynaklı. 3 yıl sonra yaptığı parçaları açar dinler miyim? bilemiyorum...
Ölüme inat diye bir parçası var mesela onu dinlerim 3 yıl sonrada ama yaptığın onca diss track ne olacak hacı?
Bu genç arkadaşımız işi çözmüş. * 2004-2007 yılları arasında muazzam bir diss piyasası oluştu bu camia içerisinde. Önüne gelen birbirini eleştirdi ve eleştirirken bokunu çıkartıp eleştiriyi küfür boyutuna taşıdı. Bunu yapanların çoğuda şuan yer altından yer üstüne intikal etmiş kişilerdir. Bu arkadaşta isim yapmanın yani piyasada adından söz ettirmenin diss track yapmaktan geçtiğini çok iyi kavramış. Bir üstte yazılan entry de arkadaş canfeza deyince gireceğim yorumu 1 saat erteledim neredeyse açtım o dissleri de dinledim. *
Canfeza'nın yaptığı rap bana da hitap etmiyor ama eleştirebileceğim bir noktaya rastlayamadım şimdiye kadar. Ha bu boku sadece battle rap zannedenler geçmişte de olmuştu halada var galiba. 2006 dan sonra günde 3 diss kaydedip internete veren bir ekip vardı sırasıyla yazmak gerekirse sansar, giyotin "fersah-narkoz", pit10, canka, pusat... sonra bunlara dahil olan saian, ihtilal, patron, newada... hatta ve hatta rapozof gibi elemanlar dahil oldu. Daha bir sürü sayabilirim şöyle biraz daha zihnimi kurcalasam. Bunlar o kadar çok diss track üretti'ki her gün nete 2-3 parça yükler oldular ve insan doğası gereği "o ne demiş, bu ne demiş" merakı hasebiyle deli gibi takip edildiler. parçaları indirilme, tıklanma, dinlenme rekoru kırdı. birbiriyle hiç alakası olmayan adamlar birbirine küfretti sonra dönüp dolaşıp birbiriyle feat yaptılar tekrar küsüp tekrar barıştılar...vesaire! sonuçta ne oldu piyasayı takip edenler tarafından tanındılar ve kitleleri oluştu bir şekilde ve taraf kazandılar.
Bu rapper arkadaşta kısa bir süre içerisinde ona buna diss yaparak belli bir kitle oluşturmuş. Yanına da istanbul ekibinden sağlam sese ve vurgulara sahip ados'u almış... ha birde türkçe rap'in en iyisi diyenler çıkmış hemen... yahu en iyi olmak ne kadar kolaymış böyle. ona buna laf sokmayla en iyi olunacaksa sansar kadar önüne gelene laf sokan olmamıştır herhalde hatta izmir'de karambol diye bir grup vardı ama çok kötüydü önlerine gelene diss yapıyorlardı özellikle istanbul tayfasına... onlarda çok iyi olmalı. Bir şeyde en iyi olmak için belli bir süre emek sarf etmek gerekir'ki yine en iyi olmak imkansızdır çünkü dinleyici her daim nankördür. fan-boy denilen kitle dahi nankördür... ha ayrıca belli bir sanat dalında "en iyisi" kavramına hiçbir zaman katılmadım ve hayatımın geri kalanında da katılmayacağıma eminim.
Yaptığı rap'in tonlaması, vurgusu, ses tonu vesairesi kısacası sitili ilk defa duyulan kendine özgü bir sitil değil. HiDRA zamanında yeraltı alemini sallamış bir çok mc'nin klonudur başka bir şey değil. Birazcıcık sansar, birazcıcık fuat, birazcıcık a.p.o, birazcıcık hayki, birazcıcık canka koy al sana hidra. 15'e yakın parçasını dinledim aklımda kalan birkaç tane parçası var bu mu yani türkçe sözlü rap müziğin en iyisi?...
Diss track yapmak inanın çok zor bir mevzu değil. Vereyim size gaz bir beat takın kulaklığı alın kalemi kağıdı biraz yeteneğiniz varsa çok güzel kafiyeler oturtur ayarın kralını verirsiniz istediğiniz kişiye. Tabi aynı yeteneği mikrofon başına geçince de konuşturmak gerekir... arkadaşta sizden fazla olan budur. ancak işte diss track denen bokun ne dinleyene nede yapana gram faydası yoktur aslında zaten bu arkadaşların yaptığı diss falan değildir sidik yarışıdır... Ve inanın yapılan parçanın 5 yıl sonra dinleyici için hiçbir değeri yoktur.
Mesela yıllar sonrada dinlenebilecek bir diss mi istiyorsun?
Norm - Çıktık yine yollara : sistemi eleştirir 10 yıl sonra bile dinleyen için bir anlam ifade eder.
Sagopa Kajmer - Bağdat : diss böyle yapılır işte... 20 yıl sonra bile dinlense mesajı anlaşılır ve tercüman olur söylemek istediklerine.
böyle bir sürü anlamını asla yitirmeyecek şahıslardan öte sidik yarıştırmayan ve bir sistemi eleştiren diss track bulabilirim.
işte önemli olan böyle parçalara imza atmaktır. Yıllar sonra dinlense bile karşısındakine anlatmak istediğini anlatabilen bir şeyler. Ha bu arkadaş kesinlikle yetenekli ama yeteneğini ve enerjisini boşuna harcayan yüzlercesinden biri.
Neyse tanıştığıma memnun oldum bu kafayla bunları yazmak için neden vakit ayırdığımı da bilmiyorum... bu arada doğu türkistan ile ilgili duyarlı olman bunun için bir parça yapman oldukça hoşuma gitti. işte kalıcı olacak olan diss'in bu ve destekçinim... yeter ki enerjini doğru yönde kullan.