(#18317522) entry'sinde nedenini ve fıkhî yorumunu tartıştığımız önermedir. fakat şuan buraya bir şerh düşme zorunluluğu doğdu, zira yukarıda bir yazar arkadaşımızın yaptığı açıklamayı yeni fark ettim.
kendisi demiş ki, ''islam'da evlenmek teşvik edilir, bu sevaptır; bu nedenle gençlerin evlenme hevesi ile bir arada bulunmaları ve flört etmeleri de katmerli sevaptır.''
oldukça tatlı bir bakış açısı aslında, lakin kazın ayağı öyle değil. burada bir hukuktan bahsediyoruz ve fıkıh, bu tür tevilci yorumları reddeder. çünkü fıkıhtaki hüküm çıkarma yorumlarından bir tanesi de, ''rey'' ekolü altında sistemleşmiş, ''kıyas'' yöntemidir. (rey, oy demektir. yani kendi görüşünüze göre yaptığınız fıkhî çıkarım. tabii bu kur'an ve sünnet içtihadına dayalı olmalıdır.)
kıyas ne demek? kıyaslamak demek. iki durumu karşılaştırmak. şimdi size fıkhî olarak arkadaşımızın yorumunun yanlış olduğunu ''kıyas'' metodu ile ispat edeceğim:
hz. peygamber (sav) ne diyorlar bir hadis-i şeriflerinde;
"Evleniniz, çoğalınız, çünkü ben kıyamet gününde sizin çokluğunuzla iftihar edeceğim." (Beyhakî, VII/81)
allah rasulü bir şeyi teşvik etmiş ise, teşvik edilen vaziyet, allah'ın mümin kullarından muradıdır. yani hayırlı olandır. burada da hz. peygamber diyor ki, sizler evlenin, çoğalın, ben bununla iftihar edeceğim.
şimdi arkadaşımızın mantığına göre hareket eden birisi, şöyle der ise vaziyet ne olur?
''allah'ın rasulü çocuk yapmayı özendirmiş, demek ki çocuk yapmak iyi bir şey. çocuk yapmak mübahsa, çocuk yapmaya giden her yol da mübahtır. böylece ben zina da yapsam, sevap kazanacağım bir şey için yapacağımdan dolayı, zina yapmam da sevap olur.''
bu mantık, çok tehlikeli bir silahtır. islam'da kendi zatıyle haram olan bir şeyin mübah yollarda kullanılması dahi haramdır. hatta şöyle bir formül vardır:
haram + haram = haram
mübah + haram = haram
mübah + mübah = haram veya mübah (yüzde 99,9 mübah)
üzüm de su da mübah olduğu halde, ortaya çıkan haramdır misal. bu da buna verebileceğimiz tek örnek belki de. imam-ı gazali hazretleri son formülü müziğin mübahlığını ispatlamakta kullanıyor mesela, ancak bazı ulema da kendisine yukarıda belirttiğim şarap misalini veriyor. o da diyor ki: ''şimdi n'alakası var...''
tabii öyle demiyor canım. ancak bazı arkadaşlar bu yorumuma karşı ''ne alakası var'' derse, gerçekten çok alakası var. hukukî yorumları, basit mantıklarla by pass edemezsiniz.
yanlış anlaşılma olmasın, bu sadece işin fıkhî yorumu. ben demiyorum ki sevgilisi olan kafirdir, namussuzdur, kız şöyledir, erkek böyledir... bu ham softa yobazların işi, bizlerin değil. tabii ki böyle şeyler yaşayacaksınız yani, kaçış yok maalesef. ancak bu yolun doğru olmadığını bilin, ilişkilerinizde çok ileri gitmeyin, iyi niyetli olun, evlenme isteğiniz olsun, karşı tarafı kullanmayın ve bunları söyleyenlere de kızmayın lütfen.
çünkü biz doğruları anlatmak mükellefiz. ben bunları anlatmasam, bu hatalı mentaliteyi düzeltmesem, yarın bir gün öldüğümde allahu teala öteki tarafta bana gazabıyla görünüp: ''ben sana ilim vermiştim, ne diye bu insanları uyarmadın? ben onları affediyorum, cezasını da sana yüklüyorum'' derse, benim halim nice olur?
Ey müminler! içinizden hayra çağıran, iyiliği yayıp kötülükleri önleyen bir topluluk bulunsun. işte selâmet ve felâhı bulanlar bunlar olacaklardır. (Al-i imran 104) diyen allah'ın emrini yerine getiriyoruz bizler.