tanrısızlığın ilmihali

entry12 galeri
    6.
  1. bu kitabı okurken atatürk'ün altını çizdiği kısımlar:

    --spoiler--
    Yalnız ne ise o olduğunu ''bir gizli allah'' olduğunu yollarının ifadesinin imkansız bulunduğunu, iradesini incelemek veya kendisi ve eserleri hakkında akıl ve yargılama küsyahlığında bulunulur bulunulmaz gazaba geldiğini öğretir.
    --spoiler--

    --spoiler--
    inanılmaz mücizelere bizi inandırmak için hangi şahitlerden bahsediliyor? bunlara bizi inandırmak için binlerce yıldan beri var olmayan ve kendi hayal güçlerinin aldanmış olmalarında ve bunların gözleri önünde mahir sahtekarların yaptıkları hokkabazlıklara aldanmış olduklarında şüphe edilebilirdi. fakat bu mucizeler, bir devamlı geleneği bize kadar gelmiş olan kitaplarda yazılıdır. bu kitapları kim yazmıştır? bunları nakleden ve destekleyen insanlar kimlerdir? ya dinleri kuranlar yahut din kurucularının ümmetleri yahut alakadarlarıdır. demek olur ki din işlerinde alakadarlarının tanıklığı itiraza açık değildir.
    --spoiler--

    --spoiler--
    mucizlere allah'a çok şeref vermek, dinin ilahi köeknli olduğunu kanıtlamak şöyle dursun, allah hakkında değiştirilemeyen başkasına nakl edilemeyen softaları hakkında bize verilen fikri açık bir şekilde mahveder.
    --spoiler--

    --spoiler--
    bir mucize, kanıtlanmış bir gerçeğin açıklığını mahvetmeye yetkin midir ? bir adam bütün hastaları iyi etmek, bütün topalları düzeltmek, bir şehrin bütün ölülerini diriltmek, havalara yükselmek, güneşin ve ayın seyir ve hareketini durdumak sırrına sahip olan bir adam, bunun delaletiyle iki kere ikinin asla dört etmediğine, birin üç olduğuna, üçün ancak bir olduğuna, genişlik ve büyüklüğüyle evreni dolduran bir allah'ın, bir yahudi'nin vücuduna girdiğine, edebinin bir ölümlü adam gibi olabildiğine, değiştirilemez, her şeyi gören ve yüce olduğu söylenen bir allah'ın dini hakkında bakış açısını değiştirebilmiş ve kendi eserini yeni bir vahy ile ıslaha mecbur olabilmiş olmasına beni ikna edebilir mi ?
    --spoiler--

    --spoiler--
    hükümdarlar! rahiplerinizin ahmak düşüncelerine iştirak edeceğinize, bütün halkını tek bir şekle uydurmak iddiasında bulunacağınıza, onların bu dünyadaki mutluluklarıyla meşgul olunuz. diğer bir dünyada onları bekleyen talih ile kendinizi rahatsız etmeyiniz. onları adaletle idare ediniz, kendilerine iyi kanunlar veriniz, hurriyetlerine ve mallarına dokunmayınız. terbiyelerine dikkat ediniz, sorunlarında onlara yardımcı olunuz, yetenek ve erdemlerini ödüllendiriniz, edebe aykırı hareketi cezalandırınız. hem sizin, hem kendileri için yararsız ve anlamsız şeyler hakkında düşünmeyiniz. o zaman kendinize bağlı kılmak için partilere muhtaç olmazsınız. halkınızın yegane rehberleri olursunuz. size borçlu bulunulacak sevgi ve saygı hakkında fikirleri tek şekil olur, birlik olur. ilahiyat efsaneleri ancak akıl ve yargılama üzerine hükümran olmaktır.
    --spoiler--

    --spoiler--
    Kutsallık söylenceleri ancak akıl ve yargı sahipleri üzerinde egemen olmak sanatını icra eden diktatörler için yararlıdır, anlamlıdır.
    --spoiler--

    --spoiler--
    birkaç inatçı hayalperestin hayallerine kıymet vermek için milletlerin kanlarının akması mı gerekir? ilahiyatçıların maniyalarından ve milletlerin sapkın fikirlerinden yarar ummak pek güç ise , herhalde bir tarafın ayrılıklarının , diğer tarafın budalalıklarının pis etkiler meydana getirmesine engel olmak pek kolaydır. herkese istediği gibi düşünmeye izin verilsin, fakat yorum biçimi yüzünden başkasına zarar vermek hakkı hiçbir kimseye verilmesin.
    --spoiler--

    --spoiler--
    gerçekte dinleri hakkında halkın hiçbir fikri yoktur. dinin düzelttiği şey bilinmeyen ve esrarlı fiilere kör bir bağlılıktan başka bir şey değildir. fiilen halktan dinini almak , ondan hiçbir şey almaktır.
    --spoiler--
    2 ...