oyun bildiğin eksik. hemde az buz değil. %30 u yok oyunun.
sen ki hayvan gibi sağlam bir 2. oyun yap , mis gibi take earth back tralierları ile ağzı sulandır. reklamlarda o kadar karakter göster sonrada oyunun içine bu kadar okkalı bir şekilde et.
evet beyler oyunun içine edilmiş maalesef. hani oyun gene güzel , gene birçok rezil rüsva oyunun arasında altın gibi parlıyor orasına lafım yok. ama "mass effect" adının hakkını maalesef veremiyor.
--spoiler--
sorun nerede? nerelerde sorun yok öncelikle oradan başlayayım.
-önceki oyunlarda yaptığımız işlerin dolaylı etkilerini az da olsa görüyoruz.
-zorluk güzel ayarlanmış. en ezik görünen ai bile siperin arkasına dolandımı veriyor küsküyü elinize.
-seslendirmeler , grafikler gene muhteşem.
-birçok duygulandıran yer mevcut. gözlerimden yaş süzülen yer mevcut.
-reaper tehlikesini hissettirmişler.
-battarianlardan cannibal.
-kroganlardan brute.
-turianlardan maruder-ki bu maruder resmen bir taktik komutan edasıyla takılır. birimlerin zırhını , damage ini arttırır , ilk gördüğümde vay anasını demiştim.
-ve oyunun başrollerinden birinde olan asarilerden de yine bir başrol banshee... bu ablayı gördünüzmü allah ne verdiyse yağdırıyorsunuz. 2 tane gördünüzmü bir geri deki siperlere çekilip mustafa kemal paşamızında öngördüğü "hattı müdafa yoktur sathı müdafa vardır" stratejisini uyguluyorsunuz. eğer 3 ve daha fazla gördüyseniz ayaklarınızı götünüze vura vura topukluyorsunuz. evet benki shepard , collector base ini dağıtmış , elalemi madara etmişim 3 tane banshee yi görünce artık ortalık nasıl bir karambole büründüyse... böyle dediğime çok bakmayın aslında. en sonda gelen büyük dalganın elemanları bunlar. başka yerde 3 ü bir arada değil. evet en sondaki collector base e daldığınızda hissettiğiniz "en büyük savaş " hissiyatını londrada bu son müdafa kısmındada bire bir yaşıyorsunuz. hatta çok daha zorunu. arkadaş hayvan gibi cannibal maruder dalgası... yetmedi bir kere daha... o da yetmedi bir kere daha arkasından hayvan gibi kalabalık üstüne 2 banshee ... zar zor onu da ve o sırada haritanın her yerinden gelmek üzere yani götünüzü dayayabileceğiniz güvenli bir yer olmadan 5 brute... ki artık resmen siperlerin üzerinde kaça kaça devirdik... ve büyük ordu... ama çok büyük ordu... hepsi birden her yerden... bitmiyorlar bitmiyorlar... cephane 3. kere tükenmiş adamları diriltmekten 2 tane medpack kalmış. derken git konsola bas komutu geliyor ki o konsola nasıl koştuğumu ben bilirim.
herşey çok güzel çok iyi... beam a koş deniyor , o da güzel koşuyoruz beam a ama o da ne? sorveing tipi reaper çottadanak iniveriyor ve beama koşan herkesi avlıyor... sonra... işte sonrası yok mu? hani nasıl diyeyim? muhteşem bir ekmek kadayıfı yiyorsunuz böyle kaymaklısından. sonra en güzel yeri olan kısmına geldiğinizde çatalı bir batırıyorsunuz ve o da nesi? bildiğin bok çıkıyor... işte mass effect 3 ün özeti budur. oyunun finalini görmeseydim pc patlasaydi bişi olsaydı , rahat 95 i basabilirdim. ama ne zaman ki dünyaya saldırıyoruz , o beam a giriyoruz oyun çok fena sıçıyor. eksikleri saymaya başlayalım.
-gezegen gezegen dolanıp topladığınız birimler varya... onlar bir halta yaramıyor. sadece rakamlardan ibaretler. ben ki bekledim. asarilerin komandolarını bulunca bir yerde yardıma koşacaklar , gethleri alınca helalinden 1-2 reaper gemisi indiricekler , bilmemne sniper squad ı alınca uçanı kaçanı affetmeyecekler... nafile. hiçbişi yok. tek bir eylem , tek bir görüntü bile... koskoca bir sıfır.
anca dünyaya girerken tekmil veriyorlar o kadar. yapacaklardı arkadaşım. adı mass effect ise oyunun yapacaklardı. zor bişe değil.
-takım için adam alma opsiyonu resmen kıt. 10 a yaklaşan mass effect 2 nerdeee bu 4-5 e indiren 3 nerede.
herşeyi geçtim benim manita diye ayarladığım miranda nerde lan?!?!?! topu topu 3-5 yerde göründü. bumudur? karakter tuttu diye yoketmenizmi gerekiyor? 1. oyundada liara tuttu diye 2 ye koymadınız. ashley i spectre yapan kalıbınıza da tüküreyim ayrıca. o konseye vermiştir kesin yoksa o kaltakta o kapasite yok. paragon olsun diye ses etmedik tabi.
-2 deki maden toplama şeyi için kötü deniyordu. bunda ise artifact toplama şeyi ondan 1000 kat daha kötü. en azından maden topladığımızda bir amaç vardı. burda ise armut gibi ya asker katılıyor ya artifact. asker katılıyor dediğime de bakmayın. rakam katılıyor sadece. 1 de 2 de o gezegenlerde kaçakçılar bulma onlarla çatışma görevleri falan yok. komple fıs. zaten main questler haricinde herşey citidatel de. ki onlarıda çok salakça yapmışlar. etrafta fellik fellik koşturuyorsunuz aman quest varmı diye. halkla kaynaşma olayı güzel olmuş bazı tartışmalara müdehale edip itibar kazanıyoruz falan. hoş sonuçta bir halta yaramıyor ya...
-şu reaper a hedef kitleyip vurduğumuz kısım epikti.
-gelelim en büyük saçmalık olan oyun sonuna. en başta demiştim %30 eksik diye. işte o %30 un %5 i burasıdır. arkadaş reaperlar ne ara citidatel e gitti ne ara oradaki filoyu biçti , ne ara ele geçirdi o komplex yapıyıda dünyaya götürdü? nerenizden uyduruyorsunuz lan?!?!? bu citidatelin yanında zaten hayvan gibi filo var. oraya baskın yapsa bu reaper ibibikleri admiral hackett bize bir haber uçurur hemen koşuveririz yardıma. yok öyle bir saldırı falan. kaldıki o kadar araç gereç adam asker topladık citidatel e öööyle kolayca alamaz reaperlar orayı.
-gelelim dünyaya , adam gibi 2 quest yok yemin ederim. insan birşeyler bekliyor , gene 2. oyunda tüm takımı kullanmıştık takımlara bölmüştük komuta etmiştik falan. güzeldi yani. birşeyler başarmıştık. burda komple tıraş.
-dünyaya inipte şu anti air gun ı patlattığımız kısımda az kulağını çınlatmadım yapımcıların. lan öyle efektmi olur?!?!? kas gürültüyü , ışığı al sana handikap ha? oldu canım. yürü git lan!.
-zaten dünya kısmı üzülerek söylüyorum çatışma olarak nispeten doyursada oyunun en zayıf kısmı. final olarak nitelendirmek yerinde olur. dökülüyor resmen.
önceki oyunlarda seçtiğiniz yaptığınız hiçbir seçeneğin kararın , süper iyimi süper kötümü oluşunuzun finale hiçbir etkisi yok. 16 farklı son var deniyordu. komple iftira. tek fark birinde mass relayları patlatan ışık mavi diğerinde kırmızı , diğerinde yeşil... photoshop terk şerefsizim.
normandy ne ara ftl ye atladı lan!!!! nere ara tüm takımı aldı lan yanına!!! daha 3 saniye evvel beam e koşarken arkamdaydılar benim karakterin şaftı kaydıysa onlarda ölmüştür herhalde diyordum ki adamlar güle oynaya normandy den çıktı iyimi? bu ne lan?
1-bu adamlarla öyle samimiyetimiz oluyorki "git" desen gitmezler. kaçmazlar. "ölmeye geldik shephard reis" moduna girmişler.
2- kaçmaya bile çalışsa 1 adım arkamdaki adam normandy e ışınlanamaz öyle zart diye. anasını satim takıma garrus ve liarayı aldım hop onlar normandyden çıkıyor ha? götünüze girsin normandy ey senaristler. zıkkım olsun verdiğim 50 tl. "dlc ile açıklarlar" diye ıkınmasın kimse. zira imkansız. bu evrende ışınlanma diye birşey yok. yoldaşlarımızda kaçmaz. sonuç tırt.
3-hadi beam a biz girdik. illusive man in ne işi var lan orada??!?!?! yörüyün gidin lan işinize!
4-catalys denen zıkkım ne lan öyle? shephard mal mı anasını satim?
catalyst: merhaba shephard. ben reaper ın zihniyim. şimdi ya şu elektirik akımına elini sok , ya şurdaki yüksek yoğunluktaki enerjinin geçtiği yerden atla. yada şu patlayıcıya kurşun sık. güven bana , reaper a güvenmeyeceksinde kime güveneceksin?
shephard: tamam...
yürüyün lan!
böyle aptal bir son mu olur anasını satim?!?! shephard dediğimiz karakter öyle ne idüğü belirsiz 3. sınıf hologramlara papuç bırakmaz. mevzu bahis hologramsa illusive man in hologramıda çok daha kaliteliydi bir kere.
3 sondan birinde reaperları ve teknolojik olan her naneyi yokediyoruz. diğerinde reaperların kontrolünü ele geçiriyoruz. 3. son olan insan-teknoloji dostluğu da 2. sinin yeşil ışıklısı... şaka yapmıyorum 1-1 aynı ama yeşil.
saçmalılara geçelim.
1- ikinci oyunda gördüğümüz human/reaper ın en azından tamamlanmış halini göreceğiz diye bekliyordum ben beam in içinde. hiç bahsedilmedi bile. laf olsun işte yaratıcıya başkaldırmasın diye gelişen medeniyetleri katlediyoruz... aman ne açıklayıcı. kime baş kaldıracakmış? sen kaldırmışsın zaten proteanlara ? niye collectorsu yaptınız? human reaper ne ayak?
2-catalyst yani reaper malmıda gemiye girene "eh madem gemiye girdin al istersen bizi yoket" diyor?
3-oyunda niye bir final boss u yok? eyvallan assasin ile kapışmak güzeldi. ama boss yok lan? bu reaper lar niye böyle yapıyor? nedir dertleri? hiç cevap falan yok.
oyunun zirve noktası kanımca liara nın odamıza gelipte bizimle ilgili bir biografi hazırladığı yerdi. şerefsizim gözlerim doldu. kafamda canlanan sonda normandy ve tüm ekip shephardla birlikte kül olur. tabi reaperların ana üssünü de yanında götütür. citidatel de heykelimiz ve bu hologram oynatılır falan.
daha farklı varyasyonlar üretilebilir tabi.
misal en başta 2. oyunda illusive man in istediğiniz yapınca yani collectors base i yoketmeyipte cerberus a teslim edince 3. oyunun kopmple değişmesini beklerdim. mantıkta onu gerektirir zaten. niye çatışalım illusive man ile? ona çalışmışız zaten. beraber en karanlık yöntemlerle reaper tehdidini ortadan kaldırmak olurdu en olası yöntem. takıma da şu assasin i alırdık. oyunun gidişatı bambaşka oldu bak...
ama nerdeee.
kısacası oyunun şu dünyaya dönüş kısmı harici 80 dünyadan sonra özelliklede finale doğru ise 30 , finalden sonra ise 20 diyorum. ortalama alırsakta bir oyun için 60-70 den yukarısını haketmiyor.
ha esrarı fazla çekipte shephard a son saniyesinde nefes aldırma animasyonu koyan yazar bozuntularına da aldırış etmeyin. shephard öldü beyler. şu reaperları yoketme videosunun sonundan bahsediyorum. güyya enkazın içinde nefes alıyor falan... yürü git lan! bu adam 2. oyun başında uzaydan dünyaya çakıldı, üzerinde kıyafeti olmasına rağmen çamur gibi birşey kaldı geriye. 2 yılda anca cerberus adam edebildi tekrar. burda ise ;
uzaydayız 1.
citidatel biz içindeyken patlıyor 2.
içindeyken patlıyor ve bizim değil koruyucu kıyafet ,ayakta duracak dermanımız bile yok 3.
kısacası mal senaristler para hırsına 4. oyun sinyali vermiş olsada o aşırı metamfetamin kullanmaktan yamulmuş beyinleri bile shephard ı o durumdan kurtaramaz.
amma da dolmuşum... kolay değil. ben ki şu oyunun finaline kadar "lan mass effect 2 yi tekrar bitireyimde kelly yi kurtarayım , mühendisleri kurtarayım , aman oyunun sonunu değiştireyim , daha iyi olayım" diyordum ki oyun finali sağolsun bunların hiçbir önemi olmadığını bana gösterdi
--spoiler--