oteli yakan bedbahtlara gaybi bir tokat inse idi inanacak mıydın dedirtecek soru biçimidir. hayatın ve dünyanın cennetmisal bir yer olduğunu kim ve hangi din söylemştir ona bakılmalıdır en evvel. ayrıca dünyanın muhteşem olduğunu ve kötülüklerden fenalıklardan arındırıldığını söyleyen bir ilahi kaynak var ise - kabile dinleri de dahil- buyrun paylaşın o halde.
ne güzel buyurmuş rabbim,
''Çaresiz biz sizi biraz korku, biraz açlık, biraz da mallardan, canlardan ve ürünlerden eksiltme ile imtihan edeceğiz. Müjdele o sabredenleri! (bakara 155)...
hitabıyla bu hayatın zulmetler, kazanmaklar ve kaybetmekler ağıyla örülmüş imtihan meydanı olduğunu vurgulamıştır. yok eğer ilahi kaynaklar insanlar için dünyanın ulaşılması gereken en son nokta ve güzelin iyinin temsilcisi olduğunu, zulmetlerin olmadığını empoze etse idi kendisi ile o zaman çelişirdi.
şimdi sormak gerek be hey sekülercan kardeşim, orada insanlar ölürken sen neredeydin, bir tas dahi olsa su götürdün mü, ibrahim'e sırtında bir damla su taşıyan karınca kadar olabildin mi. bu akıl sana neden verildi, her kötülüğü allaha dayandırman için mi, yoksa kötüden ibret alıp iyi olmasına katkı da bulunman için mi.
ya da amerika ırakta insanları işkenceden geçirirken ayağına giydiğin konverslerle mi emperyalizmi öldüreceksin, kıçındaki blue jeanla evrensel bir ahlak anlayışı geliştireceksin. eğer öyleyse üşüyen her gariban için ceketlerimizi atalım, aç kalan her çocuk için evimizdeki cheesecakeleri çöpe atalım. eğer yüce yaratıcı bizlere akıl dışında erdem sahibi olma şerefine nail etti ise bunu sonuna kadar kullanalım. tanrıya diş bileyene kadar, kendi vurdum duymazlığımıza haykıralım, bak o zaman tüm zulümler biter ve sen tanrının seni ilk yarattığı gibi temiz ve pak bir insan halini alırsın.
karşındakine verilen eksik ihsana bakıp haline şükredersin, allah'ın takdirinin zulüm değil allahın dilemesi olduğunu düşünüp tefekkür yoluna girersin. tanrıyı tek kalemde zalim ilan etme cesaretinde bulanamazsın. sana akıl ve irade gibi iki hazine verilmişken, tanrıyı zalim gibi görmekten ve göstermekten belki utanırsın.