türban takan izmirli sayısının azlığı

entry26 galeri
    10.
  1. islamiyette yeri olmayan paçavra için milletin itikadını sorgulayan tekkaşlardan da tiksinti geldi artık. türban ya da tesettür kelimesi bile geçmiyor kur'an-ı kerimde. şii icadı paçavrayı dinidir diye yalan dolanla kakalamaya çalışan allahsızlardan gına geldi.

    türban denen müslümanlık dışı garabetin ortaya çıkış hikayesi;

    şiiler, lübnan'ın güneyinde
    çoğunluktaydılar ama bölge 70'li yılların başından itibaren filistinli
    gerillaların kontrolü altına girmişti. kral hüseyin'in ürdün'den
    kovduğu gerillalar, sivil filistinlilerle beraber güney lübnan'a
    yerleşmiş vaziyetteydiler. askeri bakımdan zayıf olan lübnan hükümeti,
    topraklarındaki siláhlı milislere karşı birşey yapamıyordu ve ülkenin
    güneyi filistinliler'in kontrolündeydi.
    işin askeri yönünden başka bir de sosyal boyutu vardı ve şii
    lübnanlılar ile filistinli gerillalar arasında her an bir gerilim
    yaşanıyor, gittikçe artan ekonomik sıkıntılara şii kadınların
    gerillalar tarafından taciz edilmeleri gibi günlük rahatsızlıklar da
    ekleniyordu.

    yaratıcılığını hüccetülislam musa sadr'ın yaptığı bugünün türbanı işte
    bu gibi rahatsızlıklardan, özellikle de şiiler'in sık sık uğradıkları
    tacizlerden doğdu ve kısa bir müddet sonra çarşafa bürünmemiş olan
    hemen bütün şii kadınlar bir örnek giyinir oldular.

    musa sadr, şah dönemi iran'ının en büyük gazetesi 'kayhan'ın başında
    bulunan ve iran'ın en güçlü gazetecisi olan emir tahiri'ye 1975
    yılında beyrut'ta verdiği demeçte modeli bizzat hazırladığını
    anlattıktan sonra 'ilhamımı batı dünyasının kilise resimlerinden ve
    lübnan'daki katolik rahibelerin kulladıkları başörtülerden aldım'
    diyecekti. sadr'a göre lübnanlı şii kadınlar bu yeni örtünme biçimi
    sayesinde diğer dinlerden ve mezheplerden olan hemcinslerinden apayrı
    bir görünüm kazanırlarken tacize ve tecavüze uğrama ihtimalleri de en
    aza inmişti, zira yeni oluşmaya başlamış olan siláhlı şii hareketinin
    de koruması altına girmişlerdi.
    hicab, lübnan'dan ilk olarak iran'a ihraç edildi ve şah'ın gidişini
    hazırlayan olayların başladığı 1977 sonbaharında tahran'da yönetim
    aleyhinde yapılan gösterilerde ortaya çıktı. şah karşıtı kadınların
    bir kısmı hicaba bürünmüşlerdi. sürgünde yaşayan ve 1979'da şah'ın
    devrilmesiyle sürgünden dönen imam humeyni'yi tahran'ın mehrábád
    havaalanında karşılayan yüzbinlerce iranlı kadının arasında da artık
    binlerce hicablı kadın vardı.

    kimlik alameti oldu ve şaştık!;yeni tip başörtüsü, islam devrimi'nden
    sonra önce iran'da, hemen ardından da bütün islam dünyasında bir
    kimlik alámeti halini aldı. dr. ali şeriati ile beraber iran
    devrimi'nin fikri temellerini ortaya koyan ayetullah murtaza
    mutahhari, şah karşıtı ayaklanmalar sırasında yayınladığı 'hicab-ı
    islami', yani 'islami örtünme' isimli kitabında 'müslüman kadının
    niçin kapanması gerektiği' konusunu ele alacak, kur'an'ın 'nur' ve
    'ahzab' surelerinde emredilen örtünme biçiminin omuzlara kadar uzanan
    başörtüsü olduğunu yazacaktı.
    ayetullah mutahhari'nin dini kimliğini belirlediği hicab, iran'da
    1981'de yayınlanan 'kadınlar için islami giyim yönetmeliği'ne girdi.
    yönetmelikte çarşafın ve bu tür başörtüsünün islam'a en uygun örtünme
    biçimi olduğu söyleniyordu ama iranlı kadınlar başörtüsü seçiminde
    serbest bırakıldılar. çarşafa bürünmek yahut yüzü kapatmak mecburiyeti
    getirilmedi, sadece yüzlerin açıkta kalacak şekilde kapanması
    emredildi. şehirli kadınlar genellikle çenenin altından düğümlenen
    normal başörtüsünü tercih ederlerken devrim yolunda çaba gösteren
    kadınlar şimdi 'türban' dediğimiz örtünme biçimine uydular, kırsal
    kesim ise eskiden olduğu gibi çarşaflı kaldı. iran'da bugün bizde
    bilinenin aksine çarşaf yahut omuzları kapatan türban mecburiyeti
    hiçbir zaman konmadı.

    günümüzün türbanı işte böyle doğdu ve iran devrimi sırasında kazandığı
    popülarite zamanla ideoloji sembolü ve siyasi kimlik vasıtası olarak
    bütün islam dünyasına yayıldı ve bize kadar geldi. modelin ortaya
    nasıl çıktığını musa sadr'dan bizzat dinlemiş olan iranlı gazeteci
    emir tahiri'nin 'new york post' gazetesi'nde 2003'ün 15 ağustos tarihindeki yazısından.

    ayrıca kur'an-ı kerimde saçın örtülmesi ile ilgili doğrudan ve açık bir emir olmadığına dair;

    (bkz: başörtüsü farzdır yalanı)

    uzun gelir okuyamam diyenler için hepsinin fikri özeti;

    (#11968668)

    ben anlamam diyen için de kısaca;

    çeşitli ortadoğu halklarının geleneklerini (kadını ezme, kimliksizleştirme ve cinsel "mal" olarak algılama) dini emirmiş gibi lanse eden ve dine fitne karıştıran deccal tapıcısı sapık inançlı kürtçü islamcıların uydurduğu ne kutsal ne insani bir bez parçasıdır türban.
    0 ...
  1. henüz yorum girilmemiş
© 2025 uludağ sözlük