steam'den indirmeye uğraşmamak için kutulu aldım kendilerini. kurdum ve oynadım. ve acı içinde kıvranırken bir kez daha gördüm ki, treyarch optimizasyon konusunda bir arpa boyu yol almamış. 1380x768 de ve full kaplamalarla tık demeden oynuyordum mw2'yi, ama bo'yu 800x600'e kadar düşürdüm ve kapatabileceğim her şeyi kapattım, yetmedi konsoldan ek ayarlar yaptım, yine de yok, kasıyor... insan bir şeyler değişmiştir diye düşünüyor, ama olmamış. teknik açıdan yine sınıfta kalıyor treyarch. ve ati kullanıcılarının ortak bir sorunu var, o da multiplayer'da server'a girdikten sonra 3 veya 5 dakika sonra oyun çöküyor. forumları kurcaladım, çok yaşayan olmuş. single player'da sorun yok, ama multiplayer sıkıntılı. ciddi ciddi geri götürsem mi diye düşünmedim değil. treyarch'ın düzgün bir yamayla kendini affettirmesi gerek.
campaign kısmına lafım yok, güzel bir hikaye ortaya koymuşlar. psikolojik açıdan yaklaşım, cod serisinde bir ilk. gerçekten takdir ettim. araç kullanımı, iple sarkma vb. değişik aksiyonların artması çok hoş olmuş. her ne kadar kısa bulmuş olsam da, bu cod serisinin lanetidir. cod oyunları hep kısadır. uzun da olsa bir çırpıda biter. çok fazla detayına girmek ve karşılaştırmalar yapmak lüzumu görmüyorum. sadece yeterli bulduğumu belirtip benim asıl ilgilendiğim, bana 120 kağıt bayıltan kısımdan bahsedeceğim. multiplayer'dan.
cod serisinde bir devrim sayılabilecek bir yenilik yaptı black ops. oyuna para sistemini getirdi. artık sadece level atlamakla önümüze sunulmayacak her şey. yani sırayla değil, parayla. hem level atlayıp silahları, perkleri, ekipmanları vb. açıp, hem alnınızın teriyle kazandığınız cod points'lerle (oyun para birimi) satın almanız gerekiyor. oyun içindeki performansınıza göre ve oyun türüne göre aldığınız xp'de, para da değişiyor. özetle söyleyebilirim ki, zengin olmak isterseniz düzgün performanslı search and destroy, sabotage veya demolition maçları çıkartmaya bakın. hiçbir sıkıntınız kalmaz, ama oyunun en harbi modlarıdır bunlar, uyarayım. saç baş yolarsınız zorluğundan.
black ops kişiselleştirmeye önem vermiş bir oyun. playercard'ınızdan class'larınıza kadar. mw2'de callsign'ınızı zevkinizden ziyade yeteneğinizi sergilemek için kullanırdınız. her şey gücünüzü göstermek içindi. çünkü zor ve yetenek veya dayanıklılık isteyen challenge'lar sonucu gelirdi size title'lar. ben şahsen title olarak altın ump45 (ump45 master 3: 1000 headshot) ve amblem olarak lightweight pro amblemini (lightweight pro 6: lw ile 250 mil sprint, kolaysa deneyin) kullanıyordum. black ops'da ise kendi ambleminizi tasarlıyorsunuz. önce katman satın alıyorsunuz, sonra da şekilleri satın alıp düzenliyorsunuz. tabi kompleks bir şekil daha çok katman istiyor ve bu size daha pahalıya gelmesi demek oluyor. ambleminizi silahınıza koyabiliyorsunuz. kartınızın arka planını ise hazır şekillerden alıyorsunuz. bir kısmı prestige'lerle açılıyor, bir kısmı da ilerledikçe. karakteriniz için yüz boyası da satın alabiliyorsunuz. silahınıza klan taginizi de basabilirsiniz. ama bunu renklendirmek için 14. prestige'e gelmeniz gerek, ve bu çok uzun sürüyor.
class'lara geldiğimizde ise, perk sayısının 15'e düştüğünü ve bazılarının yerlerinin değiştiğini görüyoruz. oyunun dengeleri değiştirilmiş. silahların çoğu faso fiso aslında. famas biraz aşırı güçlü olmuş. ak47 ve commando rahat kullanılabilen saldırı tüfekleri. smg'ler s.ke sürülecek gibi değil. sadece ak74 biraz işe yarıyor. bir de classified olan kiparis'in güzel olduğunu söylüyorlar, parası çıkışırsa deneyeceğim. kapalı olan lmg stoner63, bir assault rifle olsa daha iyi olurmuş. bir assault rifle'dan beklediğiniz her şeyi yapıyor. damage güzel, accuracy harika, atış hızı da iyi. extended mags ve scavenger kombinasyonuyla çok can yakılabilir. shotgun kısmına çok bulaşmadım. ama oyun sniper düşmanı. quickscope yapmak artık mümkün değil. sniper hissini veren tek silah l96a1, nam-ı diğer 4-6, magnum.
secondary kısmı 3'e ayrılmış. tabancalar, özel silahlar ve launcher'lar. tabancalardan python (revolver) ve cz75 kullanımı güzel olanlar. specials'da crossbow var, namını duymuşsunuzdur. patlayan uçlu kendileri, çok can sıkıcı. ballistic knife çok eğlenceli. hem melee yapabiliyorsunuz, hem fırlattığınız bıçakla tek vuruş yapabiliyorsunuz. her eve lazım kısaca. launcherlar da at4, rpg, strela-3 (stinger yerine) ve china lake (gl) olarak ayrılıyor.
attacment'ların çoğu yeni oyunda da var, ben yenilerden bahsedeceğim. assault rifle'lar için dual mag çok avantajlı. birbirine bantlı şarjörler kullanıyorsunuz ve ilk reload'unuz çok hızlı oluyor. ikincisinde komple şarjör değişiyor, üçüncüsünde yine hızlı. sleight of hand kullanmak istemezseniz bu attachment nispeten sizi götürür. flamethrower evlere şenlik. genelde yasaktır çünkü kaşla göz arasında götürüyor. reflex sight çok gereksiz, red dot'ın aynısı, sadece biraz daha estetik duruyor. bu arada red dot'ın ve reflex'in şekli, rengi ve lensi değiştirilebiliyor, cüzi bir miktar karşılığında. sniper'lara nihayet variable zoom scope konuldu. bıçak tuşuna basarak daha da yakınlaştırabilirsiniz. python'da speed reloader kullanın derim, yoksa mermileri tek tek dolduruyor. snub nosed takarsanız daha isabetli oluyor ama damage düşüyor.
bombalar 2ye ayrılmış. lethal ve tactical olarak. lethal da yeni bir şey yok. frag var, semtex var. throwing knife yerine tomahawk gelmiş. tactical da flash, stun, nova gas (eski tabun), willy pete (smoke) var. ama devrimsel olan bir şey var. decoy. decoy attığınızda decoy ateş etmeye başlıyor ve düşman radarında kırmızı nokta olarak gözüküyor.
ekipmanlarda c4, claymore, camera spike (kamera yerleştirip minimap yerine kamera görüntüsü alabilirsiniz), jammer (eski scrambler), motion sensor (hareket dedektörü) ve tactical insertion var.
oyun dinamiklerine gelince, mw2'deki gibi taktik oynamanız mümkün değil. stopping power'ın yokluğunda susturucu taktığınız silahlar size bol bol assist olarak dönebilir. şahsen stopping power'ı çok özlesem de, perksiz yapılan profesyonel maçlardaki peformansa büyük katkısı olacağı ve her silahın gerçek gücünü göstereceği bir gerçek ve avantaj, az da olsa. danger close'un yokluğunda noob tuber'lar azaldı. china lake'in geç açılmasından mütevellit onun üzerine oyun kuran yok. sadece attachment olarak gl kullananlar can sıkabiliyor ama nadiren. explosive tip crossbow daha yaygın. claymore'lar çok çok güçlü yapılmış. lazerleri çok az belli oluyor ve patlama süresi çok çok kısa. çıt sesi gelmesini bırak, o ses bitmeden siz ölmüş oluyorsunuz. o yüzden şu an bir çok serverda yasak. killstreak'lerle alınan kill'ler killstreak'inizi arttırmıyor artık. hem getirileri hem götürüleri var. getirileri, artık aşırı güçlü ve oyunun içine sıçan unsurlar sayılmazlar. killstreak'lere karşı değilim tabii, yanlış anlaşılmasın. ama eskisi kadar çekici değiller, çünkü alması çok zor ve bu camper sayısını arttıran bir unsur.
oyunu mw2'yle karşılaştırmak çok büyük haksızlık olur. çünkü black ops ezilir. satış rakamlarının yüksek olmasının nedeni, modern warfare 2'nin harika olması, seriden beklentinin yükselmesinden dolayıdır. serinin hayranlarını kat kat artırmıştır. yani sadece satış rakamlarına bakıp bo mw2'den iyidir demek saf gerizekalılık olur. mw2'nin hikayesi bo'ya kıyasla daha epikti. multiplayer kısmı zaten epik. zaten her şeyi bir kenara bırak, call of duty'nin babası infinity ward'dur, treyarch veya activision değil. bu seriyi infinity ward yarattı. ve gün gibi ortada ki, kimse onlardan daha iyi yapamadı, yapamıyor, yapamayacak. black ops kötü bir oyun değil, sezarın hakkı sezara, ama eksik bir oyun. ve lütfen onu modern warfare 2 ile karşılaştırma, serinin en iyi oyunu ilan etme gibi densizliklere, gafletlere düşmeyelim. modern warfare 2 dururken yapmayın bunu. yukarda allah var. çarpar.
call of duty, bilgisayar tarihinin, hatta oyun tarihinin gördüğü en epik first-person shooter'ların arasında hakettiği yeri çoktan almıştır ve yerini her daim koruyacaktır. treyarch her ne kadar teknik açıdan içine sıçıyor olsa da oyunun ruhunu canlı tutabiliyor, en azından buna şükrediyorum.
başparmaklarıyla oynayanlar lütfen bu seriyi sahiplenmesin, o konsollar daha ar-ge'deyken biz call of duty oynuyorduk.